Han solgte billetter for flere hundre tusen kroner. Men da fotballkampene kom, fikk ikke kjøperne billetter.

Nylig fortalte Aftenposten historien om billettselgeren Espen Tråholt, som er siktet for grovt bedrageri. 68 personer har anmeldt ham til politiet.

Nå rettes sterk kritikk mot Finn.no, der Tråholt fant flere kjøpere.

Aftenposten kan nå avdekke at Norges største markedsplass kunne stoppet Tråholt tidligere.

De første klagene

Allerede i 2011 fikk Tråholt en bruker hos Finn.no. Der har han solgt billetter i flere år. Mange personer har også mottatt billetter som avtalt.

De første klagene på Finn.no-brukeren kom i 2018, ifølge nettstedets direktør for sikkerhet og forbrukertrygghet Geir Petter Gjefsen. Da ble kontoen sperret.

– Men kort tid etter ble klagesakene løst, og de som hadde klaget, fikk pengene tilbake, forteller Gjefsen i en e-post til Aftenposten.

Dermed fikk Tråholt fortsette å selge billetter.

Som Aftenposten nylig kunne avsløre, har Espen Tråholt i en årrekke operert som såkalt verifisert bruker på Finn.no. Det er et kvalitetsstempel hos Finn.no, som signaliserer til brukerne at nettstedet kjenner identiteten til den aktuelle selgeren.

Ble tatt

Politiet har nå mottatt 68 anmeldelser på Tråholt. Aftenposten har snakket med 15 av disse personene, som betalte over 200.000 kroner totalt til Tråholt. Syv av disse 15 kom i kontakt med selgeren via Finn.no.

Tråholt har fått tilsendt det som kommer frem i denne artikkelen, men har ikke villet kommentere det.

Hos Finn.no kom nye illevarslende tegn i november 2022. Da kom flere tips på den aktuelle brukeren.

Finn.no ga beskjed om at han måtte dokumentere at han hadde billettene han solgte. Men det klarte han ikke. Derfor valgte Finn.no å stoppe Tråholts annonser.

Den nå politianmeldte selgeren var tilsynelatende satt ut av spill. Men løsningen til Finn.no hadde én alvorlig mangel.

Smutthullet

I vinter planla Kjetil F. Berge fra Sandefjord en fotballtur i anledning datterens 18-årsdag. Han ville ta henne med på gigantkampen Liverpool-Manchester United i mars.

I januar la han ut en Finn-annonse om at han ønsket å kjøpe billetter til kampen.

Straks dukket det opp noe i innboksen.

Det var Tråholt. Men hvordan kunne han ta kontakt med Berge, to måneder etter sanksjonene fra Finn.no?

Tråholt hadde en annen bruker. Siden det var samme mann, fikk han riktignok ikke opprette annonser med denne brukeren heller.

Men det Finn.no ikke fjernet, var Tråholts mulighet til å kommunisere med andre bruker på nettstedet. Dermed kunne han kontakte folk som ville skaffe seg billetter via ønskes kjøpt-annonser.

Med andre ord: Finn.no sine tiltak hindret ham ikke i å fortsette. Selv om de visste at han på ett tidspunkt solgte billetter han ikke hadde.

– Hvis Finn.no har sånne ting på en bruker, og brukeren fortsatt opererer med verifisert BankID der telefonnummer stemmer, har de ikke gjort det de skal. Han burde vært pælmet ut av Finn.no, sier Kjetil F. Berge.

Berge endte med å betale mannen 9200 kroner, men fikk aldri kampbillettene.

En annen kjøper, som ønsker å være anonym, overførte 9000 kroner til Tråholt i februar. Også han ble kontaktet via en «ønskes kjøpt»-annonse.

Han føler seg dum etter det feilslåtte kjøpet, men er samtidig kritisk til Finn.no.

– Han har garantert lurt folk på samme måte, så tar ikke Finn.no tak i det. Det er ganske hårreisende.

– Jeg mister tilliten til Finn.no, legger han til.

Kjetil F. Berge og datteren Julie fikk ikke billettene de hadde betalt for. De klarte likevel å fikse billetter i siste liten, men det ble en dyr helg. Foto: PRIVAT

Derfor fikk han fortsette

– Hvorfor sperret dere ikke begge kontoene?

– Begge brukerne ble utestengt 7. mars, svarer Gjefsen i Finn.no.

– I november kunne ikke mannen dokumentere at han hadde billettene han solgte, og dere stoppet annonsene hans. Hvorfor fikk han da likevel selge billetter gjennom en annen konto?

– Han fikk ikke annonsere på den andre kontoen, men han har tatt kontakt på «Ønskes kjøpt». Vi hadde koblingen til den andre kontoen som gjorde at vi stoppet annonsene, men brukerkontoen ble ikke sperret.

– Ønsker dere å si noe til dem som kjøpte billetter av mannen for flere tusen kroner så sent som i år?

– Vi ønsker ikke at noen brukere skal oppleve noe uønsket på Finn. Det selges mye billetter på markedsplassen, både til konserter, fotballkamper og andre arrangement, og det generelle bildet er at dette er positivt for våre brukere. Det er selvsagt svært kjedelig at denne personen har utnyttet vår markedsplass til å lure folk, og det er noe vi tar på største alvor.

– Styr unna Finn.no

13 av kjøperne Aftenposten har snakket med, kjøpte billetter til Liverpool-kamper.

I Liverpool-miljøet er mannen blitt advart mot i mange år. Nå advarer de også mot Finn.no.

– Styr unna Finn.no, sier Tore Hansen, daglig leder i Liverpools norske supporterklubb.

– Hvorfor det?

– Det viser seg at det er plattformen der man lettest blir lurt. Det er så stort, med så mange aktører. Vårt inntrykk er at de som er ute etter å lure folk, de opererer stort sett på Finn.no.

– Synes du Finn.no bør gjøre en bedre jobb?

– Ja. Det er opplagt når så mange blir lurt. Dette er en aktør som lever av at folk kjøper og selger tjenester. Når så mange blir lurt, tyder det på at noe er feil med systemet. Da er ikke sikkerheten god nok.

Får ikke konsekvenser

At Espen Tråholt fikk fortsette å selge billetter via Finn.no, har fått store økonomiske følger for enkelte.

Men når Aftenposten spør om Finn.no vil endre rutinene, for å stoppe at personer med sperrede kontoer kan kommunisere med andre brukere, kan de ikke gi noen garantier.

Gjefsen presiserer riktignok at de jobber kontinuerlig med nettstedets sikkerhet.

– Det er absolutt ikke motvilje til å endre rutiner som gjør at vi ikke har endret rutinene våre her, og dersom det kommer frem noe vi kan bli bedre på vil vi selvfølgelig prøve å bli bedre så ingen blir lurt på Finn, sier Gjefsen.

Én ting de ønsker å få til, er å hindre folk i å ha to brukerkontoer.

Når konfrontert med utspillet «styr unna Finn.no», svarer Gjefsen at mange er fornøyd etter billettkjøp på Finn.no, selv om uønskede hendelser også forekommer.

Han oppfordrer folk som tror de er i ferd med å bli lurt, til å melde fra til Finn.no. Han anbefaler også de som opplever noe straffbart, å anmelde saken til politiet.

Finn.no er et datterselskap i Schibsted-konsernet, som også eier Aftenposten.