Mens Bjørgen har avtale med Craft, selger Therese Johaug skihansker med millionfortjeneste. Samtidig nektes Northug å selge sin kleskolleksjon om han skal bli VM-klar.

Langrennssjef Åge Skinstad avviser at forbundet opprettet egne «Northug-regler» etter at skistjernen brøt ut av landslaget.

– Det er ett hundre prosent samme regler for alle som er på landslag, eller som skal representere Norge, fastslår Skinstad.

Ulovlig med egen kolleksjon

I går brakte Adresseavisen nyheten om at skiforbundet vil nekte Petter Northug VM-plass dersom han ikke trekker sin nye kleskolleksjon fra butikkhyllene. Kolleksjonen er produsert i samarbeid med hovedsponsoren Coop og utstyrsleverandøren Swix, som brøt med landslaget i vår og er direkte konkurrent til landslagets samarbeidspartner Bjørn Dæhlie Technical Wear.

Skinstad påpeker at det ikke er verken Coop eller Swix som er problemet i denne saken. Det som gjør kleskolleksjonen uspiselig for skiforbundet er den karakteristiske Northug-N-en som er klistret på klesplaggene.

– Det å lansere sin egen kolleksjon er ikke lov. Swix kan få selge akkurat så mye tøy de vil, og de kan også gjøre det i Coop-butikker, men landslagsutøvere kan ikke markedsføre sin egen kolleksjon, sier Skinstad.

Nettopp derfor går ikke Marit Bjørgen på breen i Val Senales i Craft-tøy, selv om hun i vår inngikk en fireårig avtale med den svenske klesleverandøren. Hun har ikke lov til å markedsføre Craft-tøy i det hele tatt, kun å benytte det i private sammenhenger.

Når det gjelder hansker er imidlertid saken annerledes, ettersom dette defineres som racingutstyr. Therese Johaug har sine egne hansker, slik Northug også tidligere har hatt. Hansker kan landslagsstjernene reklamere for etter spesielle retningslinjer.

– De kjenner reglene

– Det som regnes som racingutstyr er briller, sko, bindinger, ski og staver og disse produktene kan utøverne markedsføre, utdyper Skinstad.

Northugs kolleksjon, som skal være på vei ut i butikkene i disse dager, er imidlertid langt mer omfattende. Den inneholder alt fra turskidress, dunjakker og fleecetøy, til lue og hansker, og har trykket på N-en som signaliserer at det er Northugs kolleksjon.

– Reglene var eksakt like da Swix var vår leverandør frem til 30. april i år. Så det er ingen tvil om at de som produsent kjenner til dette, sier Skinstad, som for godt over en måned siden uttalte at skiforbundet kom til å bli enige om en avtale som gjør Northug VM-aktuell.

Taushet i Northug-leiren

Slik Adresseavisen forstår det, har nye momenter de siste ukene problematisert forhandlingene. Nettopp kleskolleksjonen skal være hovedårsaken til at partene fortsatt ikke har kommet frem til en løsning.

Skinstad er ikke lenger like klar på at Northug kommer til å signere i løpet av helga.

– Jeg tror fortsatt at han skriver under. Jeg er i hvert fall hundre prosent sikker på at motivasjonen hans er rettet mot å gå VM i Falun, sier langrennssjefen.

John Northug, som forhandler med forbundet på vegne av sønnen Petter, besvarte ikke Adresseavisens henvendelser onsdag. Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop er ordknapp om utviklingen i saken:

– Jeg ønsker ikke å kommentere noe mer før vi har noe nytt, sier hun.