Nordmannen mislyktes fullstendig i starten og falt helt ned til 12. plass - men kjørte seg gradvis fram til 7. plass - som også var startposisjonen.

Mot slutten var det en voldsom kamp om plassene - og Hauger hadde både en forbikjøring og ble forbikjørt - slik at han endte på 8. plass til slutt. Det er den siste poengplassen i et sprintløp.

– Det var synd med starten. Med en god start hadde jeg vært med og kjempe der oppe, sier Hauger til Viaplay.

– Det er for dårlig. De roter det til, sier Viaplay-ekspert Thomas Schie i studio - og argumenterer med at både teamet og Hauger selv er veteraner i Formel 2.

På Viaplays spørsmål om han kan forklare nøyaktig hva som skjer i starten, svarer han:

– Det gidder jeg ikke! Men det er litt om hvordan clutchen åpner seg. Det kan vi gjøre gjennom innstillinger. Vi har ikke helt klart å få til det. Det er en del ting å finne ut av. Hvis vi ser bort fra starten, har vi noe som er godt nok for topp 5, fortsetter Hauger.

– Det ble et lite antiklimaks på slutten. Han kjempet om 5. plass en stund, sier Viaplay-kommentator Stein Pettersen.

Zane Maloney fra Barbados vant løpet, mens flere av mesterskapsfavorittene hadde en dårlig dag, blant annet Oliver Bearman og Andrea Kimi Antonelli.

Dennis Hauger kjørte opprinnelig inn til femte beste tid på kvalifiseringen - noe som hadde gitt sjette beste startposisjon fredag. Men etter som vinneren av kvaliken, Invicta-fører Kush Maini, ble diskvalifisert torsdag kveld for brudd på det tekniske reglementet, var Hauger plutselig nummer fire. Og det gir fjerde beste startposisjon i lørdagens hovedløp - og betød samtidig at han hadde syvende beste på fredagens sprintløp (der plasseringene blant de ti beste snus på hodet).

Det er helt nye biler i årets Formel 2-sesong, og førerne må lære seg mer om dekkslitasjen. Red Bull-håpet Isack Hadjar og Alpine-junioren Victor Martins fikk voldsomme problemer mot slutten av fredagens løp.

Dette er Haugers siste sesong i Formel 2, og han har selv sagt at mesterskapstittel er det eneste som gjelder om han skal komme seg til Formel 1, som er det store målet.

Aurskogs store sønn ble nummer ti i sin første sesong i Formel 2 og deretter nummer ti i fjor. Han mistet statusen som Red Bull-talent foran denne sesongen, men kjører fortsatt for MP Motorsport.

Han og teamet satser på å løse kvalifiseringskoden i år. Syv ulike førere vant kvalifiseringene i 2023 - Hauger var ikke blant dem. I flere kvaliker var han ikke topp 10, noe som er helt avgjørende for å hevde seg helt i teten i løpene.

Dennis Hauger fotografert i Bahrain torsdag. Foto: Eric Alonso, Dutch Photo Agency

Vil du lese mer om førerne, lagene, banene og duellene i 2024-sesongen? VGs store Formel 1-magasin kan kjøpes i vår nettbutikk (fri frakt!)