Mener Klæbo kunne tjent gigantsum: – Han utnytter ikke potensialet

Sponsorekspert Jacob Lund anslår at Johannes Høsflot Klæbo (24) kunne håvet inn 20 millioner kroner om han fokuserte mer på det kommersielle fremfor det sportslige.

GULLGUTT: Johannes Høsflot Klæbo tok med seg tre VM-gull hjem fra Oberstdorf. Her etter det indviduelle gullet på sprinten, hvor han slo Erik Valnes og Håvard Solås Taugbøl. GULLGUTT: Johannes Høsflot Klæbo tok med seg tre VM-gull hjem fra Oberstdorf. Her etter det indviduelle gullet på sprinten, hvor han slo Erik Valnes og Håvard Solås Taugbøl. Foto: Bjørn S. Delebekk

– Klæbo utnytter ikke potensialet sitt. Han er mer opptatt av idrett enn jåleri. Hans potensial er ikke i nærheten av realisert. Klæbo kunne fått 20 millioner i året, sier Jacob Lund, tidligere sponsorsjef i DNB.

Han beregner at Klæbos sponsoravtaler nå er verdt 10–12 millioner kroner i året. Anslagene gjør han ut fra egne erfaringer, samt Klæbos prestasjoner og person.

– Klæbo er en ekstremt fin profil med et flott, behagelig vesen, sier Lund.

Vis fakta ↓
Fakta om Klæbo:

Han mener Klæbo er blitt like attraktiv som Aksel Lund Svindal, Therese Johaug og Ole Einar Bjørndalen av vintersport-profiler. Han sier Petter Northug var i egen klasse.

Vegard Arntsen, direktør i Sponsor Insight, ser ikke bort fra at Klæbo ligger på 10–12 millioner i året.

– 20 millioner årlig høres veldig høyt ut. Jeg tror ikke det er veldig realistisk. Klæbo er flink på egne kanaler, og har mange følgere, så han har en ekstra dimensjon i forhold til mange andre utøvere. Det er imidlertid en del begrensninger knyttet til at han representerer landslaget, sier Arntsen.

Millionavtale sist sommer

Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, synes det er umulig å anslå Klæbos sponsorverdi.

– Merkenavnet hans er plettfritt og han virker å ha gjort alt riktig. Men hva han er verdt, er håpløst å si noe om. Jeg tror han har samme posisjon som Johaug, sier Andreassen.

Vis fakta ↓
Klæbos sponsorer

Johaug-manager Jørn Ernst ha sagt at Johaug tjente rundt 10 millioner kroner på VM-suksessen i 2019.

Andreassen mener det viktigste er å bygge seg opp et merkenavn som utøverne kan tjene på etter karrieren.

Klæbo signerte sist sommer en avtale med Uno X som er verdt 25 millioner over fem år. Uno-X-sjef Vegard Kulset tror markedsverdien til Klæbo har steget etter VM (tre gull og disk fra gull på femmila) og all oppmerksomheten.

– Han er fenomenal på ski og er tvers gjennom en utrolig fin fyr. Vi er glade for vårt samarbeid, sier Kulset.

Nye henvendelser etter VM

Far og manager Haakon Klæbo forteller at de ikke bare ser etter størrelsen på avtaler, men etter langsiktige samarbeidspartnere med riktige verdier.

– Det har aldri vært aktuelt for ham å ha samarbeidspartnere som ikke bidrar med positiv energi eller som kun er av kommersiell karakter. Det sportslige har hovedfokus, og han har bevisst valgt å samarbeide med selskaper og enkeltpersoner som bidrar til sportslig utvikling, sier far Klæbo.

Han røper at de har fått flere henvendelser etter VM.

– Men Johannes har det ikke travelt. Det viktigste som idrettsutøver er tross alt å levere sportslige resultater. Da er du avhengig av å velge riktige samarbeidspartnerne, sier far Klæbo.

FAR OG SØNN: Haakon Klæbo er manager for Johannes Høsflot Klæbo. Foto: Møller, Line

– Klokt å droppe anke

Ifølge skattelister hadde Klæbo 2,8 millioner kroner i inntekt i 2019 og en formue på 8,2 millioner. Klæbos heleide selskap «JHK» har de siste tre årene (2017–2019) totalt hatt inntekter på over 11 millioner kroner, og et overskudd på rundt 7,2 millioner kroner.

I tillegg til å få betalt av Skiforbundet og sponsorer, får Klæbo inn premiepenger fra arrangører og bonuser fra utstyrsleverandører. Trolig gikk Klæbo glipp av flere hundre-tusener da han ble disket fra femmilsgullet i VM.

SPONSOREKSPERT: Jacob Lund var sponsorsjef i DNB. her med skiskytter Liv Grethe Skjelbreid i 2003. Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Klæbos avtale med Uno-X inneholder derimot ikke bonuser.

Dramaet etter femmila har fått stor oppmerksomhet. Til slutt droppet Klæbo anke.

– Veldig klokt. Han står igjen som en moralsk vinner uansett. Han blir mer populær, sier Lund.

– Klæbo viste seg som en profesjonell utøver og gjorde alt riktig, sier Andreassen.

Nye følgere

Den siste måneden har Klæbo fått rundt 47.000 nye følgere på Instagram. Det er et hopp på 12,3 prosent til omtrent 425.000.

– Flere følgere på Instagram, er med å øke markedsverdien hans, sier Arntsen.

Far Klæbo forteller om stor pågang.

Vis fakta ↓
Vintersport-utøvernes følgere på Instagram:

– Det har vært et enormt trykk, og jeg har nok ikke opplevd like stor aktivitet på mobilen noen gang tidligere i hans karriere. Heldigvis har tilbakemeldingene vært av en svært så positiv karakter.

Faren sier at Klæbo hadde tøffe dager etter disken på femmila, som var hans store mål, men at støtten har hjulpet 24-åringen.

– Jeg vet at Johannes har satt veldig pris på alle støtteerklæringer. Det har rørt ham. Og det har gitt ham energi til å fortsette arbeidet for å nå sine mål, og å se fremover.