- Hopp tau og paradis

Når du er 22–23 år, starter nedturen. Da er det gjort, sier NTNU-forsker.

Forsker Per Egil Mjaavatn ved NTNU sier at barn kan bygge benmasse med å få støt mot kroppen, vektbelastning og fysisk aktivitet, som for eksempel ved å hoppe tau. (Arkivfoto) 

Saken oppdateres.

Benmasse bygges i hovedsak frem til og med puberteten. Dermed er det i barneårene grunnlaget må legges for å få et sterkt skjelett.

Bygger benmasse som barn

- Muskler kan du bygge hele livet, men benmasse, det som forhindrer brudd, bygger du først og fremst frem til puberteten, sier Per Egil Mjaavatn, førsteamanuensis ved NTNU. Forskeren sier barn kan bygge benmasse med å få støt mot kroppen, vektbelastning og fysisk aktivitet. For eksempel å hoppe tau og hoppe paradis, er gode aktiviteter.

- De barna som er inaktive og ikke bygger benmasse, starter nedturen som kommer i 22-23-årsalderen på et mye lavere nivå. Dermed er sjansen mye større for alle typer brudd i voksen alder. Egentlig burde vi nordmenn vært ekstra obs på dette, fordi vi har så mye benskjørhet. Det er nok en genetisk svakhet hos oss, sier Mjaavatn.

Aktiv dag er bra for ryggen

Ellen Årtun, kiropraktor og doktorgradsstipendiat ved Syddansk Universitet, forsker på om det er en sammenheng mellom ryggsmerter og fysisk aktivitet hos barn og unge.

LES OGSÅ: - Inaktivitetsepidemi hos barn

Rådet barn får i dag er at de skal være aktive minst én time om dagen.

- Dette er nok et godt råd også for muskel og skjelett, men det kan godt tenkes at fordelingen av aktiviteten gjennom dagen og kanskje også kvaliteten på bevegelsen har betydning for rygg. For ryggens del mistenker vi at det kan være viktigere med aktivitet hele dagen, i stedet for bare å trene én time med høy intensitet på kveldstid, sier Årtun.

På forsiden nå