Ny studie: Lavkarbo kan gi økt kolesterolnivå

Lavkarbodiett kan øke faren for hjerte- og karsykdommer.

40 menn er med i et unikt forskningsprosjekt i Bergen. Her vil man se hva som skjer i kroppen når man går ned i vekt på to ulike måter. Forandringene er store etter tre måneder med et nytt kosthold. To av disse gutta har levd på mye fett, to på fettfattig kost. Alle fire har gått mye ned i vekt. F.v. står Tom Emil Pedersen, Magne Fonn Hafskor, Rune Nøttveit og Yngve Heggebø. En studie i Oslo har kommet frem til at en streng lavkarbodiett har negativ effekt på lipidprofilen hos friske, normalvektige kvinner. 

Saken oppdateres.

Resultatene fra en ny studie gjort ved Det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo om lavkarbodiett er nå lagt frem i Tidsskrift for Den norske legeforening. Den viser at unge, normalvektige og friske kvinner som bytter ut grovbrød og gulrøtter med smør og bacon, får betydelig økt totalkolesterol- og LDL-kolesterol.

Økt risiko for hjerte- og karsykdommer

- I vårt forsøk hadde en streng lavkarbodiett en negativ effekt på lipidprofilen hos friske, normalvektige kvinner. Det var store forskjeller i deltakernes respons på omlegging til et kosthold med mye fett, kolesterol og protein; noen hadde langt kraftigere endringer i lipidprofilen enn andre. At noen kan ha økt sårbarhet for å få økte kolesterolverdier på en slik diett har ikke kommet frem i lavkarbodebatten, og man vet lite om detaljene rundt mekanismene for en slik sårbarhet, sier en av førsteforfatterne, Monica Baumann til Tidsskriftet.

Lipidprofil er en oversikt over mengden fettstoffer og kolesterol i blodet. Høye lipidnivåer øker risikoen for hjerte- og karsykdom, og vektreduksjon gir normalt bedre lipidprofil.

Mange lavkarbo-tilhengere anbefaler ikke bare kostholdet for vektnedgang, men også for normalvektige, og det var dette studentene ønsket å undersøke virkningen av.

- Ikke nødvendigvis representativt

Det er sju studenter i alderen 21 til 27 år ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Det medisinske fakultetet ved Universitetet i Oslo, som har forsøkt et slikt kosthold. I fire uker har de gått på en lavkarbodiett, og resultatene er oppsiktsvekkende.

- De oppsiktsvekkende lipidforandringene gjorde at det ble aktuelt å publisere resultatene, skriver de tre førsteforfatterne, Monica Baumann, Martine Z. Espeland og Ane Sørlie Kværner.

Øyvind Heggebø er en av 40 menn i et unikt forskningsprosjekt i Bergen, som ser hva som skjer i kroppen når man går ned i vekt på to ulike måter. Alle har fulgt en nøye diett siden 30. januar. Den ene gruppen har levd på mye fett, den andre på lite fett. De har ellers levd som før.

Begge gruppene har inntatt rundt 2000 kilokalorier om dagen. De har spiste masse, synes de. Men ikke av den samme maten som før.

Tre måneder har forandret mye. Heggebø er ikke lenger så plaget av søvnapné som tidligere. Der han før kunne sove både natt og dag, våkner han nå uthvilt etter 6-8 timer. Han har gått ned 26 kilo på en kost med mye fett i. Han startet på 136 kilo i januar og veier i dag 110 kilo. Han vet ikke helt hva han skal si til resultatene fra studien i Oslo.

- Jeg kan ikke si så mye om det før jeg får mine egne resultater. Jeg aner ikke, sier Heggebø.

- Er det skremmende?

- Ja, i utgangspunktet er det jo selvfølgelig det. Men det er jo mye annet som er skremmende også. Nå er jo dette litt av det vi holder på med i studien, vi vil se hva forskjellig type kosthold gjør med kroppen. Opplegget er veldig bra, og fremgangen veldig tydelig, sier han.

- Verdier på blodlipider etter bare fire uker på lav-karbodiett er ikke nødvendigvis representativ for effekten av dietten etter for eksempel 3-4 måneder. Dette skyldes at kroppen trenger tid til å tilpasse seg de endringene det innebærer å hovedsakelig nytte fett som energikilde. I denne overgangsfasen er det naturlig at andelen kolesteroler øker. For at ikke slike funn skal virke forvirrende er det svært viktig at studien varer i minst 10 uker, sier doktorgradsstipendiat Vivian L. Veum ved klinisk institutt ved Universitetet i Bergen.

Økt kolesterol

Lavkarbodiett er blitt svært populært de senere årene grunnet det at de fleste opplever en veldig rask vektnedgang, dette uten å være sulten.

I denne nye studiens to første uker av lavkarbodietten skulle mengden karbohydrat i kosten ikke overstige 20 gram per dag, de to siste ukene ble øvre grense satt til 25 gram karbohydrater per dag.

Som ved de fleste andre ekstreme lavkarbodietter kunne deltakerne spise ubegrensede mengder av fugl, kjøtt, fisk, sjømat og egg. I tillegg tillater dietten at man kan spise mye av helfete oster, smør og grønnsaker som rapidsalat, spinat, spirer, sopp, agurk og avokado. Også type søtningsmidler kan brukes.

Studien viser at det var en vektnedgang på 1,2 kg i perioden deltakerne gikk på lavkarbodietten.
Samtidig forteller den at medianverdien for totalkolesterol økte med 33 prosent (fra 4,1 til 5,2) etter kun fire ukers diett. Medianverdi for LDL-kolesterol (det «dårlige» kolesterolet) økte med 41 prosent (fra 2,2 til 3,1) og verdien for HDL-kolesterol (det «gode» kolesterolet) økte med 31 prosent (fra 1,6 til 1,9).

- Dette er en liten, men interessant klinisk intervensjonsstudie. Hos noen av deltakerne økte kolesterolnivået dramatisk, og hvis dette vedvarer over tid, vil med høy sannsynlighet risikoen for hjerte- og karhendelser øke. Funnene er forenlig med en studie som prospektivt fulgte mer enn 40 000 svenske kvinner i 15 år, der man fant en sammenheng mellom lavt karbohydratinntak og økt forekomst av hjerte- og karsykdom, skriver Hanne Løvdal Gulseth på lederplass i Tidsskriftet.

Gulseth er forsker og lege ved Avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin ved Oslo universitetssykehus. 

 
På forsiden nå