- Noen venner og familie synes kanskje jeg er litt sær, men andre synes det er spennende med ren mat og helse, sier Kjetil Strand til adressa.no.

Han har akkurat inntatt bokhvetegrøt til frokost, og legger turen innom helsekostbutikken Helios i Trondheim sentrum ved lunsjtider.

- Jeg kjøper blant annet alternativer til hvitt mel. Hvitt mel spiser jeg ikke. Jeg kjøper også sukkererstatninger, som stevia. Det bruker jeg mye, sier 25-åringen, som er utdannet ved Norges Idrettshøgskole.

Trønderen er ikke den eneste som bruker mye penger på mat og ingredienser. I fjor kjøpte nordmenn helsekost og vektreduserende produkter for over 2,6 milliarder. Det er over 50 millioner mer enn året før, og nesten dobbelt så mye som i 2000.

Har fått bedre råd

- Dette sier mye om den interessen for kropp og helse vi ser i samfunnet i dag. Om man ser på hva som slås opp på forsiden av de store avisene er det mye om helse, overvekt og helsepolitikk. Jeg tror folk blir påvirket av dette. Samtidig går det begge veier. Media skriver om helse fordi nordmenn er opptatt av det, sier ernæringsantropolog og forsker Gun Roos ved Statens Institutt for forbruksforskning.

Økning av salget i helsekost har også sammenheng med at mange nordmenn fått bedre råd, tror Roos.

- Vi lever i en individualistisk tid. Vi ser på kroppen som et prosjekt, som skal holdes sunn og attraktiv. Når vi velger å kjøpe helsekost er det ikke nødvendigvis et rasjonelt valg. Vi ønsker å tro at enkle løsninger fungerer, sier forskeren.

Fortsatt er det kvinner som legger igjen mest penger i helsekostbutikkene.

- Kvinner er ofte mer opptatt av kropp og helse enn menn. Det forventes at kvinner skal være interessert i dette. Vi ser også at grupper med god økonomi er mer opptatt av helse enn grupper med dårlig råd, sier Roos.

Sukkererstatninger går unna

Ved Helios har de solgt helsekost og økologiske matvarer i 40 år. De siste årene har det skjedd mye. Blant annet har salget av alternativer til vanlig sukker tatt av.

- Det har vært en eksplosjon de siste tre-fire årene, sier daglig leder Elin Anita Aasland ved Helios.

Også ulike meltyper, som mandelmel og speltmel selger godt. Det gjør også supermat, som vanligvis blir definert som matvarer og ingredienser som er ekstra næringstette.

- Jeg tror media og bloggere har en stor påvirkningskraft. I tillegg tror jeg mange blir bevisst på hva de spiser fordi de har blitt syke av maten de har spist fra før, sier Aasland.

- Men jeg ser at det kan tippe over for noen. Det ekstremet fokuset på mat og helse kan bli en stressfaktor, og da har det gått for langt.

For Kjetil Strand er valget enkelt. Den tildligere personlige treneren sier han opplever at kroppen raskt sier fra hva den setter pris på, og ikke.

- I perioder hvor kostholdet ikke er så bra blir jeg tung og slapp. Jeg ser på det som en investering. Jeg betaler heller litt mer for helsekost nå, enn å betale med dårlig helse senere, sier 25-åringen.