I 40 år holdt Adresseavisen hus i Industriveien. La man godviljen til, så kunne man finne på å bruke beskrivelser som «kort vei til hageavfall-levering» og «snarvei til Klett». Hadde man virkelig uflaks med Statens vegvesens stadige utbedringer og nye prosjekter på Rosten, kunne man få en marerittaktig kø utenfor redaksjonslokalet som førte til at man kunne prise seg lykkelig dersom man kun brukte 45 minutter på å komme seg hjem til Ila. Det er med andre ord mye man ikke savner med Heimdal.

Det skal ha vært en hevnaksjon som var årsaken til at daværende redaktør Harald Torp kjøpte to tomter på Heimdal på slutten av 50-tallet. Han skal ha fått nei til å bygge ut lokalene i Nordre gate og skal ha tatt en grusom hevn ved å flytte Adresseavisen og skatteinntektene som fulgte med den til Heimdal. Men Tiller kommune, og dermed Adresseavisen, ble innlemmet i Trondheim kommune før første spadetak var tatt, så det var liten tvil om hvem som satt med skjegget i aviskassa.

Denne hevnen kan umulig ha vært spesielt søt. Selv ikke de mange pizzasjappene på Heimdal klarte på noe tidspunkt å kamuflere stanken som innimellom kunne komme fra søppelfyllinga på Heggstadmoen.

Ansatte i Adresseavisen hadde nok med å komme seg raskest mulig vekk etter endt arbeidsdag. Ikke at det florerer med mulige lønningspils-steder i den urbane delen av Heimdal, når sant skal sies. Sosialisering utenfor arbeid ble dermed begrenset til tilfeldige møter med kolleger på Ikea og under Pstereofestivalen.

SE OGSÅ: Lurer du på hvem som er på bildene på denne veggen?SE OGSÅ: Bildene fra Trondheim før og nå

Like før sommerferien i år flyttet vi inn i splitter nye lokaler i Ferjemannsveien, på bæste tomta i by'n. Med utsikt til spiret på Nidarosdomen og med Nidelva som nærmeste nabo. Her kan vi følge med på utrykninger fra både politiet og brannvesenet til tross for at politiradioen er død. Vi kan spasere for å snakke med kildene våre i stedet for å være konstant tilkoblet mobilen. Nye og trendy restauranter popper opp, og lønningspilsene foregår mye oftere enn lønnsutbetalingene. Late journalister blir spreke av å gå eller sykle til jobb. Klimaregnskapet som før var kullsvart, er grønnere enn AtB-bussene som frakter de ansatte til jobb.

Men det koster å komme til Midtbyen. Nøyaktig 3857 kroner den siste måneden, ifølge nettbanken. Og det var kun på mat og drikke. Men såpass er det verdt å endelig komme hjem.

camilla.kilnes@adresseavisen.no