Konsernsjef Alf-Helge Aarskog og styremedlem Cecilie Fredriksen var meget godt fornøyd med nyfabrikken under åpningsfesten i går. Foto: Dan Ågren

Allerede før fiskeriminister Elisabeth Aspaker åpnet den nye fôrfabrikken til Marine Harvest på Valsneset onsdag, har Bjugn-fabrikken tjent 20 millioner kroner siden den startet opp i midten av juni.

– Første kvartal produserte fabrikken 56000 tonn fiskefôr, og vi er veldig godt fornøyd med produksjonen og resultatet. Det viser at fabrikken gjør mye rett, sier Aarskog.

Konsernsjefen sier ledelsen i Bjugn kommune skal ha mye av æren for at fabrikken til én milliard ble lagt til Valsneset.

Leier to nye fôrskip

– Kommunen var utrolig samarbeidsvillige da vi så etter tomt for anlegget. Fiskefôr var noe nytt for oss, men med den store aktiviteten vi har i denne regionen, ligger fabrikken i Bjugn midt i smørøyet. Både infrastruktur og beliggenhet gjør at vi effektivt kan frakte fôr nord til Bodø og sør til Bergen.

Det skal Marine Harvest gjøre med to nybygde og meget avanserte fôrskip, som eies og driftes av Ulvan Rederi AS på Hitra. Bulkbåtene «With Harvest», som i går ble døpt av Cecilie Fredriksen, og «With Marine» har en helt ny losse- og lastemekanisme. Båtene er kontrahert av Marine Harvest og kan frakte 3000 tonn ferdig fôr.

Båtene er et kjempeløft for Hitra-rederiet. Egil og sønnen Ivar Ulvan sier de har store forventninger til verdens to største fôrbåter til en samlet investering på nær en halv milliard kroner.

Vil vokse ytterligere

Under dåpen av «With Harvest» og åpningen av fôrfabrikken har selskapet tatt steget til å dekke alle områdene innenfor oppdrettsnæringen.

– Dette er begynnelsen på en ny æra for oss som et helintegrert proteinselskap. Vi har tre ambisjoner: Å være verdensledende på lakseoppdrett, fôrproduksjon og foredling av laks. Vi skal også være et grønt selskap i hele produksjonskjeden, sier Aarskog.

Marine Harvest-sjefen legger ikke skjul på at næringen også har store utfordringer.

– Selv om markedet har vært fantastisk, har vi utfordringer med lakselus i Norge. Vi har satt av store ressurser til forskning, og ønsker også å løse lakselusproblemet med å prøve ut ulike typer anlegg. Dette kombinert med bruk av leppefisk, hvor vi har fem anlegg.

Cermaq-bud ikke aktuelt

Aarskog understreker at veksten i selskapet må komme etter at disse utfordringene er løst.

– Og veksten skal kanskje komme gjennom oppkjøp av andre selskaper, som Cermaq?

– Vi har sagt at vi ser andre og bedre muligheter enn å by på Cermaq. Vi er allerede største lakseprodusent med nesten 24 prosent av verdens lakseproduksjon, og størst på videreforedling av laks med blant annet fem fabrikker i Asia.

Aarskog tror likevel at utviklingen vi har sett i oppdrettsnæringen vil fortsette, nemlig med færre og større eiere.

Under den storstilte åpningen på Valsneset i går roste både fiskeriminister Elisabeth Aspaker og fylkesordfører Tore O. Sandvik Marine Harvest, Bjugn og Trøndelag som ledende selskap og oppdrettsregion.

– Fabrikken er et viktig bidrag til veksten i næringen, men den er også i forkant når det gjelder nytenkning og miljøvennelig produksjon. Blant annet renser de olje i fôret og benytter gass og vindkraft i produksjonen. Marine Harvest er en veiviser for andre i næringen, sa Aspaker.

– Dette anlegget bekrefter Midt-Norges status som verdens mest komplette havbruksklynge, avsluttet Sandvik.