Klokka 00.00 natt til mandag 17. mars settes de 14 nye bomstasjonene i drift i Trondheim og Klæbu.

- Nå er alt det formelle klart. Vi har ventet på et takstvedtak i Vegdirektoratet, men det kom på plass i slutten av forrige uke, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

Ti mill. i uka

Det er beregnet at de nye bomstasjonene vil ta inn om lag 490 millioner, nesten en halv millard, kroner i året. Det vil si over 40 millioner i måneden, og i underkant av ti millioner i kroner uka.

- Den siste tiden har man programmert systemet slik at det blir riktige satser, forklarer Lervåg.

Det er også blitt gjennomført rutiner for å sikre at alt går i orden når bilistene begynner å kjøre gjennom de nye bomstasjonene. I tråd med tidligere praksis er det valgt å legge åpningstidspunktet til kl 00.00 om natta, ifølge Lervåg.

Forventer mindre trafikk

De gamle bompunktene, som ble satt i drift 31. mars 2010, har tatt inn rundt 270 millioner kroner årlig. De nye bompunktene skulle settes i drift i februar, men det ble utsatt til midten av mars.

- Grunnen er at Miljøpakkens trinn 2 først ble vedtatt rett før sommeren i fjor. Allerede da varslet vi at  åpningen kanskje ikke ble før i mars, sier Lervåg.

De nye bommene har satt sinnene i kok i Trondheim. Blant annet har mange reagert på plasseringen av punktene.

Lervåg er spent på mottakelsen av de nye bomstasjonene, og er spesielt opptatt av trafikkutviklingen.

- Vi forventer litt redusert trafikk. Det er ikke så mange muligheter å omgå bomstasjonene på et rasjonelt vis, og derfor tror vi ikke det blir så mange kreative løsninger, sier Lervåg.

- Ingen lekkasjepunkt

Forrige gang man satte opp nye bomstasjoner var det enklere å finne en måte å unngå betalingen. Denne gangen er det ingen lekkasjepunkt og omkjøringsmuligheter, mener Lervåg.

- Det er vel begrenset hvor mye energi man legger ned for å unngå en utgift på åtte kronerr, sier Lervåg.

- Vi skal likevel følge med gang- og sykkelveier fremover, legger han til.

Vil at folk skal bruke brikke

Han håper de 14 nye bomstasjonene fører til at flere velger alternativ transport.

- Vår oppfordring er å se etter andre transportmidler. Man kan vurdere å gå, sykle eller ta bussen. Vi har vært gjennom dette en gang tidligere, og vi vet at det er en del spørsmål og en del folk som er uenige i løsningene. Vi svarer så fort vi rekker det, sier han.

Det er satt et tak på 110 bompasseringer i måneden. Altså skal folk som passerer bommene flere ganger enn dette ikke betale når taket er nådd.

- Folk skal sånn sett ikke bli så kraftig berørt. Motivasjon for å bruke brikke vil være sterkere. Man tjener mye mer på å ha en brikke. Det vil være den store forskjellen fra det tidligere systemet, mener Lervåg.

Denne bommen i Gamle Osloveg er én av 14 nye punkter i Trondheim.