I dagene fremover skal mange spente kropper sette seg på skolebenken, noe skolefotoindustrien vet å benytte seg av. Forbrukerrådet advarer nå foreldre mot aggressive skolefotofirmaer som lurer foreldre til å betale for store pakker med fotografier de ikke vil ha.

- Det kan bli flotte minner, men dessverre ender det ofte med misnøye og uenighet. I fjor høst hadde vi en stor økning i klager fra foreldre som føler at de er blitt lurt til å betale dyrt for bilder fra barnehage og skole, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

- Hva klager foreldrene på?

Fikk inkassokrav

En av dem som har klaget er Tore Løkken fra Drøbak. Sønnen hans (19) bestilte bilder etter fotograferingen, men familien ble raskt enige om å returnere dem da de så resultatet.

- Jeg returnerte bildene etter to dager, men fikk likevel regninger i posten fra firmaet Fovea. Det har gått mye tid med til krangling over epost, sier Løkken.

Saken er ennå ikke løst. Fovea sier de ikke har mottatt bildene, og Løkken har fått inkassokrav. Løkken er forberedt på å møte skolefotofirmaet i Forliksrådet.

Camilla Moberg er kommunikasjonsdirektør i Fovea, en av de største aktørene på skolefotografering i Norge. Hun kjenner ikke den konkrete saken, men sier at Løkken er velkommen til å kontakte henne.

Barn bestiller selv

Noen av skolefotografene sender med elevene et brukernavn og passord til sine nettsider. 14-åringen er gjerne utålmodig etter å se resultatet, og logger seg inn på nettsiden for å se bildene. Da skal det bare ett klikk til før bildene er bestilt, kanskje uten at eleven selv er klar over det. Forbrukerrådet kritiserer denne praksisen.

- Det står kanskje opplyst et sted på siden, men når vi ser at det oppstår så mange konflikter, er det åpenbart ikke tydelig nok. Man må være 18 år for å kunne inngå en slik avtale, og derfor er ikke dette en gyldig bestilling, sier Flønes.

Forbrukerrådet har ikke avdekket ulovligheter, men synes bestillingspraksisen er «betenkelig».

- Lytter til kundene

Moberg sier Fovea er opptatt av å lytte til kundene, og at de derfor har gått bort fra de store fotopakkene.

- Noen barn bor på ulike adresser, og mor og far ønsker seg kanskje ulike bilder. Hos oss kan man selv velge hvor mange bilder man ønsker, minimum ett portrett- og ett gruppebilde, sier Moberg.

For å bestille bilder på nettsidene må man bekrefte at man er over 18 år. Moberg mener det er et godt nok tiltak for å sikre at barn ikke handler bilder uten foreldrenes samtykke.

- Vi kommuniserer med foresatte via epost-adressen som vi har fått oppgitt fra skolen. Vi har også gode returordninger og det er gratis å returnere det du likevel ikke ønsker så fremt du gjør dette innen fristen, sier Moberg.

Du har angrerett

Det er skolene og foreldreutvalget som inngår avtaler med skolefotofirmaene, og Flønes ber foreldrene velge firma med omhu.

- Enkelte skolefotofirmaer er mer aggressive enn andre. Skolen og foreldrene bør se nøye på hvilke rutiner firmaet har for bestilling, avbestilling og angrerett, sier Flønes.

Forbrukerrådet oppfordrer alle til å si ifra hvis de får en regning de mener de ikke skulle hatt. Da er det ikke lov å sende saken til inkasso. Hun minner også om angrefristen ved kjøp av bilder på internett.

- Har du kjøpt bilder på Internett skal det følge med et angreskjema. Innen 14 dager kan du returnere bildene. Da skal du bare betale returkostnader, sier Flønes.

-----

Fakta

* Får du en regning du ikke skulle ha fått, må du melde fra til den som har sendt den. Du bør gjøre det skriftlig, og pass på å ha en kopi av brevet ditt, så du har bevis til senere.

* Får du likevel et inkassovarsel etter at du har protestert, må du si ifra til inkassoselskapet så snart som mulig. Send dem brevet du opprinnelig sendte, og husk å ta vare på alt skriftlig. Saken skal da stanses. Det er selger som skal bevise at regningen er riktig, og han kan da ta saken til forliksrådet for å få en avklaring på saken.

* Hvis inkassoselskapet ikke stopper inndrivelse av kravet på tross av at du har protestert, kan du klage inkassoselskapet til Inkassoklagenemnda.

Kilde: Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet oppfordrer alle til å melde fra hvis de får en regning de mener de ikke skulle hatt.