Kurt Hokland forteller at han skled på en issvull da skaden skjedde.

- Når du går på butikken for å handle skal det ikke være glatt rett foran utgangsdøra. Jeg vil avdekke hvem som har ansvaret for at jeg skled og brakk foten den dagen. Det er dette jeg vil ha svar på i retten, sier Kurt Hokland.

1. mars møter han Trondos i retten, etter å ha saksøkt samvirkelaget. Årsaken er det som skjedde 14. januar 2014, da han handlet på nærbutikken sin på Nidarvoll.

Måtte operere på nytt

- Jeg hadde vært inne og handlet på Coop extra-butikken, og var på vei ut. Jeg gikk kjappeste vei til bilen da jeg tråkket på en fortauskant og traff issvullen på en meter. Jeg så den ikke, skled og resultatet var brudd i ankelen, forklarer Hokland, og legger til:

- Hadde det vært ishålke denne dagen, hadde jeg selvfølgelig vært forsiktig. Men det var minus fem grader og bart på resten av parkeringsplassen. Jeg kunne ikke vite at fortauskanten var glatt da jeg kom gående, sier Hokland.

Han ble operert etter bruddet, men skaden i ankelen ville ikke gro, opplyser han.

- I juli i fjor ble jeg innlagt igjen. Jeg måtte operere inn en stålskinne og har ni bolter i foten. Jeg gikk så lenge med krykker etter bruddet at jeg fikk en skjevbelastning. Det begynner å ordne seg nå, og gjør heldigvis ikke vondt. Men jeg går fortsatt til opptrening på Selli rehabiliteringssenter og må bruke stokk når jeg går. Før var jeg i Estenstadmarka hver eneste dag med hunden min, det kan jeg ikke lenger, sier Hokland.

Trondos mener de har sterk sak

56-åringen forteller at han ganske umiddelbart etter skaden begynte å planlegge sak, for å få plassert ansvaret for skaden. Det er Trondos som eier butikken og eiendommen. Derfor kontaktet han dem.

- Jeg sendte en e-post til Trondos, og fikk svar fra en i ledelsen. Jeg mener de først tok på seg ansvaret, for deretter å nekte. Da bestemte jeg meg for å ta dette til retten, sier Hokland.

Adresseavisen har sett e-postsvaret av 24. januar i fjor fra en av Trondos-lederne. Det begynner slik: «Hei. Det var jo trist med din skade. Etter å ha konferert med butikksjef, kan det se ut som vi kunne ha strødd enda bedre. Derfor kan vi være med å dekke økonomisk tap som følge av uhellet».

Trondos ønsker ikke å gå inn i sakens detaljer.

- Vi synes ikke at det er rett å kommentere saker som skal behandles i retten, sier administrerende direktør Torbjørn Skei.

- Men hvorfor lar Trondos denne saken havne i retten?

- Vi mener at vi har en sterk sak. Trondos sitt forsikringsselskap KLP har vurdert saken og har avvist ethvert ansvar. Utover det ønsker vi ikke å kommentere dette, fortsetter Skei, som ikke vil gi Adresseavisen innsyn i saksdokumentene som har versert mellom advokatene før rettssaken. Det ønsker heller ikke Hokland.

Krever millionerstatning

Hokland drev blant annet med montering av varmepumper da han skadet seg.

- Firmaet mitt har ligget brakk etter skaden, og jeg har tapt arbeidsfortjeneste som følge av saken. I tillegg var jeg i ferd med å bygge en stor hytte som jeg måtte skrinlegge. Selv om jeg har tapt mye på skaden, klarer jeg ikke å be Nav om hjelp. De pengene jeg hadde da dette skjedde, er de jeg har levd av siden. I tillegg har jeg en hjemforsikring som dekker inntil 100 000 kroner i advokatutgifter mot at jeg betaler 20 prosent selv, sier Hokland.

- Hva krever du dekket fra Trondos?

- Det reelle tapet mitt blir fort halvannen til to millioner kroner når man ser på tapt arbeidsfortjeneste og hytteprosjektet jeg ikke får gjort ferdig, sier 56-åringen.

- Hvor langt er du beredt til å ta saken i rettsvesenet?

- Jeg vil gå hele veien om nødvendig.

Torbjørn Skei i Trondos opplyser at det er uhyre sjelden at folk skader seg i forbindelse med besøk i butikkene deres.

- Og det er enda sjeldnere at det ender med søksmål.

Trondos i retten: Trondos er saksøkt og må i mars møte i retten. - Vi mener at vi har en sterk sak. Trondos sitt forsikringsselskap KLP har vurdert saken og har avvist ethvert ansvar, opplyser administrerende direktør Torbjørn Skei i Trondos. Foto: STEINAR FUGELSØY, Adresseavisen