Det nye parkeringsregimet ved NTNU ble iverksatt klokken 08.00 mandag morgen. Da ble det slutt på gratis-parkeringen for ansatte og studenter på universitetets egne eiendommer i Trondheim.

Svarte på spørsmål

Det er drøyt to år siden det ble kjent at gratisparkeringens tid ved NTNU gikk mot slutten. Flere reagerte den gang på planene som i dag har blitt iverksatt. Endringen gjelder både Gløshaugen, Kalvskinnet, Dragvoll Moholt, Tyholt, Ringve gård og Trondheim biologiske stasjon.

NTNU og Trondheim parkering var mandag ute for å informere og hjelpe bilistene med den nye ordningen.

- Fra klokken 8 hadde vi ute et korps som tok imot besøkende og ansatte. Vi hadde satt av hele dagen for å svare på spørsmål i dag og prøver å hjelpe alle så fort vi kan, forklarer Jens Peter Nygård ved driftsavdelingen til NTNU.

- Skal sykle mer

Professor Britt Andersen ved Institutt for språk og litteratur på Dragvoll var en av de ansatte som fikk hjelp av trafikkbetjent Rita Nilsen med å laste ned parkeringsappen og registrere kredittkort for betaling.

- Jeg skulle lese om dette i dag da jeg i går fikk informasjon på e-post fra en kollega, men det var mye greiere å sykle hit og få hjelp, forteller Andersen.

Hun mener parkeringsavgiften vil endre hennes bilbruk.

- Jeg skal sykle mer nå som det koster penger å kjøre på jobb, sier Andersen som synes det er bra Trondheim parkering har stand og gir god informasjon.

Flere betalingsmåter

Trondheim parkering fikk i oppgave fra NTNU å tegne skiltplanen, betalingsløsninger, samt kontroll- og håndhevingstjeneste.

- Det er mulig å betale både via nett, Trondheims parkerings mobilapp og automater som er satt ut, opplyser Stein Løberg i Trondheim parkering.

Han opplyser at parkeringsselskapets hovedoppgave denne uka er å orientere bilistene om den nye ordningen, ikke å skrive ut flest mulig bøter.

Nygård understreker derimot at det ikke er fritt frem for ulovlige parkeringer.

- Det er på ingen måte amnesti, vi vurderer hele tiden bøtelegging. Vi tar frem gebyrblokka overfor folk som parkerer mot bedre vitende, men fokuserer først og fremst på å informere folk om den nye ordningen i dag.

Færre biler

- Hvordan stiller folk seg til at de må punge ut for parkeringen?

- Noen synes det er greit, og at betalingsløsningene fungerer fint, og at dette er et godt miljøtiltak. Andre synes det er rart at NTNU, med så mange eiendommer, innfører betaling for parkering. Noen er frustrerte, sier han.

Nygård mener å se positive resultater allerede mandag formiddag.

- Det er betydelig mindre parkering enn vanlig ved campusene. Vi mener også sykkelrekken ved Realfagbygget er lengre enn vi har sett noen gang, sier Nygård.

P.S. Det er en egen parkeringstakst for NTNUs ansatte og studenter, samt NTNU sine leietakeres ansatte og studenter (for eksempel Sintef). Taksten er på tre kroner i timen, mens besøkende må betale normal «bytakst» på 25 kroner timen.

Professor Britt Andersen ved institutt for språk og litteratur på Dragvoll får hjelp av traffikkbetjent Rita Nilsen med å laste ned parkeringsappen og registrere kredittkort for betaling. Foto: Glen Musk
Nye parkeringsskilt har kommet opp på NTNUs parkeringsplasser. Foto: Glen Musk
Jens Petter Nygård ved driftsavdelingen til NTNU mener han aldri har sett sykkelrekken ved Realfagbygget har vært så lang som mandag. Foto: Glen Musk