Adresseavisen fortalte mandag om Statens vegvesens bekymring for at folk ikke sikrer last i bil om sommeren. Juni, juli og august de månedene hvor tallene over antall drepte og hardt skadde personer er høyest.

- Vi har sett biler med vedkløyvere usikret i bagasjerommet, og det kan få alvorlige konsekvenser, sa senioringeniør i Statens vegvesen, Helge A. Stabursvik, til Adresseavisen.

- Lå og vippa frem og tilbake på lasteplanet

Like etter artikkelen ble publisert sendte en Adresseavisen-tipser dette bildet, som viser en lastebil på Klett i Trondheim. Tipseren skriver følgende i en e-post:

«Observerte og konfronterte eier av denne lastebilen på Klett at lasta hans var usikret, og lå og vippa frem og tilbake på lasteplanet (stikker ut mye bak). Sjåføren av lastebilen ga fullstendig blaffen og dro heller inn på butikken for å handle».

I vegtrafikkloven står følgende om sikring av last på lastebil:

§ 3-2.Godset skal være sikret slik at det ikke volder skade eller fare, sleper på vegen, faller av kjøretøyet eller framkaller unødig støy. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning eller annet festemiddel. Ved transport av plater med større bredde enn lastbæreren, skal skråstilt lastestativ benyttes, slik at lasten kan holdes innenfor kjøretøyets bredde.

- Ville fått kjøreforbud

Leder for utekontrollgruppen i Statens vegvesen, Jan Ivar Moen, forteller til Adresseavisen at denne måten å laste planker på, er trafikkfarlig.

- For meg ser det ut som nesten halve lasten stikker ut bak lastebilen. Dette er uforsvarlig og trafikkfarlig, sier han.

Moen påpeker også at bilen ville fått kjøreforbud dersom de hadde stoppet den i en kontroll.

- Føreren måtte ha sikret og merket lasten før videre kjøring. Det er helt klart at denne lastebilen ikke er egnet til denne transporten, da den er for kort, forteller han.