Adressa.no har gjennom helga mottatt en rekke bilder av last som våre lesere mener er tvilsomt sikret. Lørdag kveld omtalte vi kvinnen som plasserte møblene på taket, og mandag formiddag kom historien om sykkelen som var plassert oppi en sofa.

Nå har det dukket opp enda flere bilder. Det ene viser førerhytta til en lastebil som er plassert på en tilhenger. Bilen er fotografert på veien mellom Melhus og Trondheim.

Kan være tungt

- Nå er det aldri lett å vurdere slikt ut fra bilder, men det ser ikke veldig bra ut. Jeg vil anta at det er ganske mye vekt på den førerhytta, sier fagleder for utekontroll i Sør-Trøndelag, Jan Ivar Moen.

Han påpeker at han ikke vet vekta på lasten, og at han heller ikke er kjent med hengerens maksimale lastevekt, men til tross for dette mener han det ser litt tvilsomt ut.

- Man ser også at førerhytta stikker ut på siden av hengeren noe som ikke er tillatt. Det skal være grenser for bredden på et kjøretøy, og lasten skal ikke stikke utenom, sier Moen.

Han understreker viktigheten av at man ikke overgår hengernes maksimale begrensninger. Blant annet med hensyn til kjøreegenskapene.

- Både fjæring og bremsing er konstruert for en maksimal vekt, sier han.

Høyt, men kanskje lovlig

Et annet bilde som har kommet inn er fra Okstadbakken i Trondheim. Innsender forteller at hun var spent på om føreren ville få med seg alle sofaene hjem.

- De «vaiet» godt bakpå der, og føreren holdt fartsgrensen og vel så det, sier hun.

Moen i Statens vegvesen syns denne saken er noe vanskeligere å vurdere.

- Det er lastet høyt, noe som kan gå ut over stabiliteten. Lasten kan imidlertid være ganske lett, og hengeren er kraftig. Vi ville selvsagt vurdert hengeren om vi hadde stoppet den, men det kan godt hende den er akseptabel, sier han.

Han viser også til at lasten virker godt sikret med kraftige stropper.

Flere fotograferer

Faglederen er usikker på om alle bildene adressa.no får inn er et uttrykk for at det har blitt flere tilfeller av farlig last. Han tror heller det handler om at flere har fått mobiltelefoner med kamera.

- Gjennom kontrollene vi holder har jeg ikke inntrykk av at vi har noen økning, men nå er det jo begrenset hvor mange kontroller vi har. Når vi har kontroller prioriterer vi å stoppe slike for å sjekke dem, sier han.

- Men det virker som det er dårlig forståelse for risikoen ved å kjøre last på kjøretøyet når folk velger slike løsninger som dere viser frem, sier han.

Han oppfordrer alle som skal ut å kjøre med last at de må tenke seg om en ekstra gang.

- Det er stor forskjell på når hengeren står i ro og når den er i bevegelse. Hovedpoenget er at lasten skal være sikret slik at den ikke kan bevege seg i det hele tatt, sier han.

Og det er like viktig med lastsikring på korte som lange distanser.

Har du kommet over dårlig festet, eller farlig last? Ta bilde og / eller video og send til webred@adresseavisen.no

Her ser du en rekke utrolige bilder og historier fra veiene i Midt-Norge:

Lasten er høy, men dersom den er lett kan den være innenfor regelverket. Foto: adressa.no-tipser