Nå er rommet blitt en realitet.

- Men dette rommet er ikke et skoleaktig rom. Det er ingen linjaler eller tallsymboler her. Hvis barna blir satt til å regne regnestykker for tidlig, så blir de ikke glad i faget, sier Nakken.

Det nye matematikkrommet som er et samarbeid mellom Matematikksenteret og Dronning Mauds Minne, høgskole for barnehagelærerutdanning, er i lokalene til høgskolen på Leangen, og skal være et rom for lek og inspirasjon for både barn, barnehageansatte og studenter. Dette er det første matematikkrommet for barnehagen som er tilknyttet et universitet- og høyskolemiljø.

- Jeg håper det skal bli like naturlig for en barnehage å leie dette rommet som å låne gymsalen, smiler Nakken.

Mer læring

Fredag blusset diskusjonen opp igjen – om hvor mye læring og skoleforberedelser som skal skje i barnehagene. Kunnskapsdepartementet la frem stortingsmeldingen «Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen». Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) var klar i sin tale: Det er rom for mer læring i barnehagen.

En norm for hva slags språklig grunnlag barn skal få i barnehagen, krav til progresjon i barnehagens innhold og føringer som sikrer at de eldste barna møter et innhold som forbereder dem for skolen er noen av tiltakene i meldingen.

- Det skal bli tydeligere hva barn skal ha med seg når de slutter i barnehagen, uttalte Røe Isaksen.

- Drar det for langt

Kunnskapsministeren møtte kraftig motbør fra Utdanningsforbundet. De mener at den nordiske barnehagetradisjonen som er tuftet på helhetlig læring, nemlig lek, læring, danning og omsorg er truet når regjeringen nå legger så stor vekt på språk og skoleforberedelser.

- Gode språkferdigheter er viktig, men det er å dra det for langt når barn skal måles og kartlegges i sine ferdigheter. Jeg tror det er en fare for at det nå blir mer skole for femåringene, og at vi får en innsnevring av læringsbegrepet i barnehagen, sier Hans Lieng, fylkesleder i Sør-Trøndelag.

Forskerfrø

Inne på matematikkrommet avfeier statssekretær Birgitte Jordahl (H) at de er i ferd med å gjøre barnehagene mer skolsk. Hun sier at etter mange år hvor det har vært fokus på å bygge ut barnehagetilbudet, er det nå på sin plass å se på innholdet i barnehagene. Da er det også viktig med en veiledende norm for hvilket språklig grunnlag barna skal ha med seg til skolen.

- Barna skal ha noe igjen for å ha gått i barnehagen. Og det skal ikke være slik at tilbudet avhenger av hvilken barnehage du går i, og hvilken kommune du bor i, påpeker Jordahl.

Hun synes matematikkrommet er et supert tilbud:

- Vi ønsker at barn skal få erfaring med matematikk, ikke nødvendigvis å regne, men matematiske begreper. Det er flott at Dronning Mauds er velvillig innstilt til læring i barnehagen. Dette skal bidra til at vi får mange forskerfrø etter hvert.

- Og at det blir mer læring i barnehagen?

- Men lek og læring henger sammen, bare se på dette rommet, sier Jordahl.

Stimulere nysgjerrigheten

Ordførerkjedet blinket rundt halsen til Rita Ottervik (Ap) da hun var med på åpningen av det nye rommet.

- Dette er Norges første matematikkrom midt i kjernen av den beste barnehagelærerutdanningen. Vi er en veldig stolt vertskommune, sier Ottervik. Hun er imidlertid ikke så opptatt av å være med å bidra til nye forskere, slik Jordahl poengterte.

- Jeg er mer opptatt av at vi skal være med på å stimulere nysgjerrigheten til barna, slik at de får lyst til å lære mer. Barna er nysgjerrige og lærenemme, og de ønsker å lære. Men det betyr ikke at vi skal gjøre barnehagen til skole, sier Ottervik.

Rektor ved Dronning Mauds, Hans-Jørgen Leksen, gleder seg til å se matematikkrommet i bruk.

- Jeg er ikke så spent på om matematikkrommet fører til at barn lærer matematikk, men jeg er spent på om barn vil synes at matematikk er artig, sier Leksen.

Han har foreløpig ikke fått tid til et dypdykk i barnehagemeldingen, men tror det vil være uenighet i fagmiljøet ved skolen om noen av tiltakene regjeringen foreslår.

- Dette er noe vi må diskutere nærmere. For oss er det viktig at barnehagen er på barnas premisser, og gir barna en bred plattform som gjør dem både sosial, trygg og kompetent. Jeg håper at regjeringen nå vil lytte til fagmiljøene, sier Leksen.

Lek og læring: Barn fra Sjetne barnehage er de første som har fått testet ut det nye matematikkrommet for barnehager ved Dronning Mauds. Foto: Nils H. Toldnes
Lære mer: Statssekretær Birgitte Jordahl t.v. håper matematikkrommet for barnehager skal føre til flere forskerspirer. Ordfører Rita Ottervik og rektor ved Dronning Mauds, Hans Jørgen Leksen, er mest opptatt av at rommet skal gi barna lyst til å lære mer. Foto: Nils H. Toldnes
Åpning: Her foretar statssekretær Birgitte Jordahl åpningen av det mye matematikkrommet ved Dronning Mauds. Videre ser vi Anne Nakken, og Kjersti Wæge ved Matematikksenteret, rektor Hans-Jørgen Leksen og ordfører Rita Ottervik. Foto: Nils H. Toldnes