Det startet for noen år siden da Eva Lill Nydahl i Kroppanmarka i Trondheim skulle gi noe spesielt til tantebarnet som skulle døpes.

- Jeg laget en bleiekake, og så begynte folk å spørre meg om jeg kunne gjøre det for dem også, sier hun.

To-tre pakker hver gang

Nå lager hun og selger bleiekaker som en hobby ved siden av sin vanlige jobb som neglepleier.

De aller fleste bleiekakene skal til en babyshower i Trondheim.

- Jeg bruker mellom to og tre pakker med bleier på hver gjenstand, enten det er vogn, kake eller bil. Inspirasjonen får jeg fra fantasien min, sier hun.

- Overveldende respons

Hun prøver å spørre kundene hva de vil ha, slik at hver bleiekake blir spesiell og unik.

- De fleste klarer nok å få til noe sånt på egen hånd. Jeg tror jeg så det for første gang på tv. Det er veldig populært i USA, sier Nydahl.

Responsen etter at hun begynte med bleiekakene har vært overveldende.

- Folk synes det er artig å sette noe sånt på et gavebord. Jeg prøver å pynte med praktiske ting som kluter, smokker og bamser. Hele kaka skal kunne brukes, sier hun.

- Ny norsk tradisjon

Sosialantropolog Gunn-Helen Øye i Eye Watch mener babyshower er mer enn et fenomen.

- Det startet med noen søkende mødre for litt tid tilbake, men babyshower har nå satt seg som en ny norsk tradisjon blant vordende mødre, sier hun.

Hun kaller oss globale vandrere, og ser at også nordmenn er åpne for ting som skjer i andre land og kulturer.

- Det er som med blant annet Halloween og Valentindagen som vi har tatt til oss, og etablert som en helt naturlig feiring her i Norge. Babyshower er en mulighet for å bejuble barnet man skal ha. Før fikk vi barnet, og det var det. Nå skal det feires, sier hun.

Kommersialisering

- Er det en trend for bare velstående, eller for alle?

- Det er jeg usikker på. Om det bare er for Oslo vest-gjengen, eller for de langt inne i Trøndelag også. Men som regel starter fenomener i storbyen, før det popper opp i hele Norge, sier hun.

- Jeg tipper det er mange som etter hvert vil tjene gode penger på fenomenet.  Alt fra å lage kaken, til styling av den vordende mor, til å lage hele babyshower-dagen fra a til å, sier hun.

Slutt for barselgaven?

Hun er klar på at babyshower også kan skape et kjøpepress.

- Det som var godt nok for to år siden er ikke godt nok nå. Hvis hun har fått det, skal jeg ha noe mer. Som alt annet skaper det kjøpepress, sier Øye.

- Er den gode gamle barselgaven på vei ut?

- Ja, det tror jeg kanskje. Og da er det bare et tidsspørsmål før den gamle tradisjonen som morsdag også sklir inn i det store intet.

Eva Lill Nydahl fra Trondheim lager bleiekaker.
Bleie-kreativiteten lenge leve. Foto: Bleiekake.no
En bleiekake er den mest vanlige gaven til babyshower. Foto: Bleiekake.no
Av bleier kan man lage så mangt, som en bil. Foto: Bleiekake.no