- Vi retter dette opp igjen fra 1. september. Men konsekvensen er at en beregnet en inntektseffekt på sju millioner kroner ut året, i stedet blir på to millioner kroner. Det betyr at risikoen for balansert resultat i 2015 blir forverret med fem millioner kroner.

Det sa administrerende direktør i AtB, Janne Sollie, under orienteringen i onsdagens fylkesutvalg i Sør-Trøndelag.

Alene i landet

I mandagens Adresseavisen gjorde fylkesordfører Tore O.  Sandvik det klart at endringer som AtB gjorde i billettstrukturen fra 1. august måtte reverseres. Bakgrunnen er at selskapet fra og med 1. august høynet prisene på barn, og- honnørbillett ved bruk av digital betaling eller t-kort, samt at det ikke lenger ble mulig å velge antall dager når man kjøpte en periodebillett hos AtB. Dette mener Sandvik falt utenfor det handlingsrommet AtB har til å gjøre endringer.

Under orienteringen fra AtB ble det gjort klart at prisene på barn, - og honnørbillett blir som før 1.august, mens det på perioder mellom 30 og 180 dager blir mulig å velge antall dager selv man vil kjøpe billett.

- Endringene gjelder buss, båt, by og region, sier Sollie, som påpekte at det er kun AtB i Norge som har en slik løsning.

2016 blir utfordring

Men reverseringen av vedtaket har sin pris. I stedet for en inntektseffekt på sju millioner bare i 2015, og en årseffekt på 16 millioner kroner, blir det nå «kun» en effekt på to millioner i 2015, og fire millioner kroner i året.

- Vi skraper kjøttet på beinet, og det blir en utfordring i 2016, sier Sollie.

Janne Sollie, administrerende direktør i AtB. Foto: AtB