– Jeg har allerede tatt i bruk en brosjyre jeg fikk, med trim for å styrke beina.

Les også: Ensom aldersom

Kari Indergård (80) vipper opp og ned bak kjøkkenstolen og viser styrke. Hun er en av mange hundre personer i året som får besøk fra «Infosenteret for seniorer».

På vei til å trenge hjelp

– Vi vil gjerne mobilisere de eldre, støtte dem til meningsfull aktivitet og vise frem de tilbudene som finnes, sier Bodil Klungerbo. Hun er ergoterapeut og teamkoordinator for fem fagpersoner i kommunens tverrfaglige team. Disse reiser ut på hjemmebesøk til alle eldre født i 1934, som ikke allerede har jevnlige hjemmetjenester. I ti år har kommunen drevet forebyggende og helsefremmende besøk hjemme hos eldre i regi av Infosenteret for seniorer. Tidligere var det 75-åringene som fikk besøk. Så har de funnet ut at åttiåringene blir stadig friskere og klarer seg stadig bedre selv, dermed ble alderen hevet.

–Infosenteret kjenner 80-åringen godt, det vil si de 60 prosentene som tar imot tilbudet om hjemmebesøk. De er på vei til å begynne å trenge mer hjelp. Vi bistår slik at de som trenger det får kontakt for tidlig innsats. Mens andre er spreke og sysselsatte mennesker som klarer seg fint selv, sier Klungerbo.

Klar for aktiv vinter

– Da jeg fikk besøk, kom hun med en hel mappe med informasjon og aktiviteter, smiler Kari Indergård (80).

– Det er ikke så mye jeg har bruk for akkurat nå. Jeg har det ganske travelt, sier hun, som går turer hver dag på Ladestien, i marka eller i nærområdet.

– Men jeg gruer for vinteren. Klær kan man ha på seg, men føret kan ikke jeg gjøre noe med. Da kan det nok hende jeg kikker på tilbudene de kom med.

Helsefremmende besøk

Kari mistet mannen sin for to år siden og flyttet fra rekkehuset på Tiller for å komme nærmere familien og få en mer praktisk bolig. I sameiet på Leangen er mange av naboene pensjonister og de passer på hverandre.

Det er mye informasjon å få i besøkene. Tema for samtalene styres av 80-åringens interesse, men målet er å ta opp temaer omkring alder, kosthold, kropp, fysisk aktivitet, deltakelse i samfunnet, sikkerhet og trygghet hjemme. –Vi snakker med dem om hvordan de har det, hva de interesserer seg for og hva de trenger hjelp til. På grunnlag av det, veileder vi og viser frem tilbudene som finnes, sier sykepleier Ingvild Ødegård.

Kommunalt og frivillig

Det har aldri vært så mange aktiviteter og muligheter som nå. Både kommunale og frivillige tilbud ligger i mappen som 80-åringene får. Ipaden er med, for å vise 80-åringene hvordan de finner frem på kommunens nettsider og hvordan de kan finne ulike tilbud.

– Vi har alt fra meget populære pc-, mac-, nettbrett og Skype-kurs, til ulike kulturtilbud, foredrag, trimgrupper og reiser. Alt som foregår i Hornemannsgården er populært. I tillegg har vi tilbudene som går mer over i omsorg og trygghet. Dagtilbud, trygghetsopphold, samtalegrupper.

– Det de eldre i aller største grad sliter med, er følelsen av å miste. Spesielt tap av livsledsager og jobb, men også venner, nettverk og huset, sier Ødegård.

– Noen er ensomme eller deprimerte, slik også unge mennesker kan være det. Men aller mest opplever vi et mangfold. Eldre er ikke så annerledes enn alle andre.

Kari har opplevd å miste mannen hun levde med i 55 år. Overgangen til leilighet er hun veldig fornøyd med, og hun føler seg heldig som er så sprek.

–Jeg tør ikke tenke så mye på framtida, men jeg håper jeg kan holde meg frisk og at beina holder, sier Kari (80).

Det finnes tilsvarende oppsøkende virksomhet i 95 kommuner i Norge, flere kommuner kommer til. Infosenteret for seniorer deltar i utviklingsprosjekt støttet av Helsedirektoratet og har samarbeid med Senter for helsefremmende forskning ved NTNU for å evaluere forebyggende og helsefremmende hjemmebesøk til seniorer i Trondheim kommune.

Foto: Rune Petter Ness