- Dette er stort. Det betyr at jeg kan unne meg bedre materialer, bedre verktøy og ta meg bedre tid til å lage kunst, sier Erlend Leirdal.

Onsdag morgen fikk han vite at han får et fast årlig beløp på 234 000 kroner i ti år framover. Trondheimskunstneren har gjennom en årrekke gjort seg bemerket med skulpturer og utsmykninger, stort sett i trematerialer, men har måttet arbeide hardt og effektivt for å få en akseptabel inntekt.

Nylig var Leirdal med på å bygge et kunsthotell i tre på Brattøra.

Lettere å være kunstner

En rekke andre midtnorske kunstnere fikk onsdag beskjed om at de får ulike former for støtte og stipend, men Leirdal er den eneste fra Trøndelag som får tiårig stipend.

- Jeg er selvfølgelig kjempeglad. Det er ikke lett å produsere kunst i Norge. Vi blir preget av tempoet i samfunnet og prisnivået, vi som alle andre. Derfor må en kunstner være effektiv og rask for å overleve. Dette arbeidsstipendet gjør det lettere å produsere kunst, sier Erlend Leirdal.

Han reagerte sterkt på at en installasjon han laget i Namsos ble tatt ned og lagret utendørs i to år.

Motvirker Oslo-dominansen

Ordningen med arbeidsstipend erstatter den tidligere ordningen som gikk ut på at kunstnere fikk en garantert minsteinntekt. Støtten fra staten ble da redusert hvis man hadde inntekter over et visst nivå. Leirdal søkte aldri om garantert minsteinntekt fordi han mente det ikke var bryet verdt.

Når han nå får støtte gjennom ordningen som heter stipend for etablerte kunstnere, får han en annen sikkerhet i bunnen av sin kunstneriske virksomhet. Han mener slike stipender også motvirker Oslo-dominansen i norsk kunstliv og gjør dert lettere å arbeide utenfor hovedstaden.

Erlend Leirdal engasjerte seg på Pontus Kyanders side i konflikten mellom Kyander og Håkon Bleken.

Dyrt å produsere i Norge

- Oslo har tiltrukket seg mange kunstnere fordi det er viktig å være nær de store markedene for kunst. Det er dessuten så dyrt å produsere kunst i Norge at mange har satt ut produksjonen til Kina. I tillegg har vi vært gjennom en periode der ideen er blitt ansett som det viktigste i kunsten. Nå ser det ut til at pendelen svinger tilbake. Mange unge kunstnere i dag vil gjerne produsere kunstgjenstandene sine selv, sier Leirdal, som alltid har vært opptatt av selve håndverket.

Han arbeider nå med flere prosjekter. Samtidig med Festspillene skal han ha en egen utstilling i Galleri Kraft i Bergen. Han lager en treskulptur til en skole i Oslo, og for første gang står han bak en skulptur i stål. Den blir fem meter lang og får en sentral plassering ved Drammenselva i Drammen sentrum.

To får femårig stipend

Billedkunstneren Tore Eidebakk Reisch i Hommelvik har også grunn til å glede seg. Han får et arbeidsstipend på cirka 230 000 kroner i fem år framover. Det samme får fotografen Marit Anna Evanger.

Ni andre sørtrøndere som får samme stipend for ett eller to år. Blant dem er billedkunstneren Christer Glein (to år), musikerne Eldbjørg Raknes og Rasmus Rohde (ett år) og filmkunstneren Håvard Bustnes (ett år).

Den siste runden av Kulturrådets tildelinger viser at en rekke sørtrønderske kunstnere får mindre beløp til ulike prosjekter. Nord-Trøndelag er svært dårlig representert på disse listene, og Oslo-dominansen er sterk.