- Husker jeg ikke feil spilte jeg i Trondheim for første gang i 1989. Siden har jeg spilt mye her, og jeg har hatt noen fantastiske konserter, noen sinnssyke nachspiel og flotte turer i byen, sier Tommy Bråten, bedre kjent som Tommy Tee.

Trønderske hip hop-ere hyller Tommy Tee: - Han er en av de få som gir meg gåsehud og dansende nakkehår på de første fem, ti sekundene av låtene.

Han er som Norsk hiphops gudfar å regne. Tommy Tee ble en del av Oslos hiphop-miljø tidlig på 80-tallet. Først som graffitiartist og b-boy, senere som DJ og produsent. I 1989 startet han Norges første hiphopmagasin Fat Cap, og som programleder for National Rap Show på NRK P3, har han fremmet norsk hiphop i over 20 år.

Hiphop-historien

Fredag kveld møter Tommy Tee musikkjournalist Martin Bjørnersen til «Rockheimkunnskap» på Rockheim. Da venter et dypdykk i hiphop-veteranens karriere.

- Hiphop var mote den gangen jeg ble en del av kulturen. Jeg oppdaget hiphop delvis via kommersielle kanaler. Gikk du nedover Karl Johan eller over Torvet i Trondheim på 80-tallet, ville du garantert sett folk som «breaka» på pappesker. Hiphop var så «mainstream», sier Tommy Tee.

På midten av 80-tallet kom nedturen for rapmusikk. Hiphop gikk rett fra å være mote til å bli en undergrunnskultur.

- Hiphop-miljøet i Oslo var veldig lukket på den tida. Det var seriøse graffitikunstnere, musikere og Dj-er som hadde gode hensikter om å gjøre verden bedre. I det miljøet vokste jeg opp i, sier Tommy Tee.

Da «folk flest» på nytt oppdaget hiphop på 90-tallet, måtte Tommy Tee gå noen runder med seg selv. Rapmusikk ble så populært at det ble å regne som popmusikk.

- Vi opplevde å være en undergrunnskultur som ble uglesett og svartmalt på førstesidene av avisene, men så ble kulturen populær. Den overgangen var bisarr for meg, sier Tommy Tee.

- Jeg er bare halvveis

Han synes det er vanskelig å plukke ut høydepunkter fra en 30 år lang karriere, til det har for mange små og store øyeblikk brent seg fast i langtidshukommelsen.

- Ett av de øyeblikkene som har vært med på å forme meg som både person og produsent, er da jeg var i studio i New York for første gang. Det må har vært rundt 1995. Jeg produserte for Helén Eriksen, og det var det var det første hele albumet som jeg produserte, sier Tommy Tee.

Han mener folk i dag er veldig resultatorienterte. Når han ser tilbake er det ikke nødvendigvis resultater eller priser som betyr mest for ham.

- Det jeg er takknemlig for er små og store øyeblikk, og at jeg får bruke livet på å gjøre noe jeg brenner for, sier Tommy Tee.

Derfor ble han svært overrasket da han ble ropt opp på scenen for å motta årets hederspris under Spellemannsprisen.

- Jeg har aldri tenkt tanken om en hederspris, men den kom jo på et passende tidspunkt. Jeg jobber med å utvikle nye konsepter og talenter, og jeg har akkurat gitt ut nytt album. Jeg har inntrykk av at det er pris som ofte blir gitt til folk for en lang og tro tjeneste. Da er det gøy å føle at man så vidt bare er halvveis, sier Tommy Tee.

Se hva vår anmelder mente om Tommy Tees norskspråklige debut «Musikk ække viktig» i 2013.

Veteraner i Verkstedhallen

Det Tommy Tee finner mest spennende med norsk hiphop i dag, er enkeltpersoner.

- Jeg setter pris på de gangene jeg virkelig hører personlighet, folk som kommer med noe nytt og genuint, sier Tommy Tee.

Nettopp det fant produsenten i Oscar Blesson. 20-åringen fra Oslo, som er tatt inn i stallen hos Tee Productions, ga nylig ut sin første EP. På fredag inntar han scenen på Rockheim med mentor Tommy Tee.

Blesson blir også med når Tommy Tee feirer oppfølgeren til «Bonds, Beats & Beliefs» på Verkstedhallen lørdag. Hans debutalbum fra 1998 ble kåret til tidenes norske hiphop-album av Morgenbladet. Nå er oppfølgeren «Bonds, Beats & Beliefs 2» her. Forrige lørdag tok Tommy Tee med seg hele T.P Allstars og gjesteartister for å feire albumslipp på Rockefeller i Oslo. Nå er det Trondheims tur.

LES OGSÅ (PLUSS): Trondheims «eneste» hiphop-jente trives blant gutta

- Jeg tar blant annet med Crag G, en vaskeekte legende fra New York som jeg hørte på da jeg var tenåring. Ken Ring er kongen i Sverige. Svensken har ikke spilt i Trondheim før. Han var heller ikke med på konserten i Oslo, så denne konserten blir litt annerledes, sier Tommy Tee som gleder seg til en todagers i Trondheim.

- Vi skal ta fram en del gamle låter vi ikke har spilt på 16–17 år. Hele den gamle gjengen er fortsatt helt rå. Her kommer en gjeng med 40-åringer som battler og kjører på, folk blir sjokkerte og det er kult, sier Tommy Tee.

Rockheimkunnskap på Rockheim fredag kl. 21.00. Tommy Tee & T.P Allstars på Verkstedhallen lørdag kl. 21.00.

Tommy Tee «tok over» Oslo Spektrum sammen med blant andre Warlocks, Son of Light, Madcon, Karpe Diem og Gatas Parlament da han mottok årets hederspris under Spellemannsprisen i år. Foto: Varfjell, Fredrik, NTB scanpix