- Vi åpner en ny garnbutikk, denne på City Lade, sier Reidar Hoff, daglig leder i garnkjeden Jens Hoff.

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter og næringslivet i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Det spesielle med nettopp denne garnbutikken er at den blir mer enn dobbelt så stor som de andre. Jens Hoff-kjeden har per i dag fem butikker i Trøndelag. Tre på kjøpesenter i Trondheim; på Trondheim torg, Sirkus Shopping og City Syd. De har i tillegg én butikk på Heimdal og én i Steinkjer.

Jens Hoff-kjeden ble etablert allerede i 1881 og har siden 1990 vært franchisedrevet. Den nye og store butikken på hele 200 kvdratmeter på City Lade vil åpne like etter 17. mai, og Sissel Borgh Svange blir franchisetaker.

Dobler størrelsen

- De fleste av våre butikker er på mellom 80 til 100 kvadratmeter, den største i dag er butikken på City Syd som er 115 kvadrat. Det nye lokalet er på 220 kvadrat, hvor selve butikken vil bli på 200 kvadrat, sier Hoff.

Den nye garnbutikken flytter inn i lokalene hvor Hansen & Dysvik var før de tidligere denne uka gikk konkurs.

- Vi har merket oss at garnbutikkene våre gjerne har for små lokaler, derfor tar vi nå i bruk et mye større lokale. Dette gir oss mer plass til å eksponere varene våre, og det blir til stor glede både for oss og selvsagt mest for alle kundene våre, sier Hoff.

Det store Skappel-året

Og garnbutikker har mange kunder. Det har de siste årene vært trendy med strikking, både strikkeplagg og å strikke selv.

- Det har vært populært med garn og strikking noen år og det toppet seg i 2012. Det året kaller vi bare Skappel-året, sier Hoff. Det var i 2012 at programleder Dorthe Skappel kom med oppskriften på en enkel genser som alle kunne og ville strikke.

- 2012 ble et ekstraordinært år for bransjen, og også etter det har det gått bra, sier Hoff som kan vise til en omsetning på 37 millioner for de fem butikkene i 2015.

I 2014 var det hekletrend som sendte garnsalget til topps. Da skulle alle hekle OL-lue i lyseblått babyull.

Når Jens Hoff-kjeden nå satser med en dobbelt så stor butikk som vanlig, så er de ikke redde for at strikketrenden slutter.

- Jeg har selv jobbet i denne bransjen i mer enn 50 år og det er «ups and downs» hele tiden. Jens Hoff-kjeden har klart seg i 135 år, så vi klarer oss nok også i fremtiden, sier Hoff.