Lokalpolitikere i Melhus er skeptisk til å kutte ut et E6-kryss på Ler. Det kan bidra til at nye E6 sør for Trondheim blir utsatt til 2035, mener Nye Veier.
- Hvis vi klarer å kutte kostnadene med 20 prosent, kan ny E6 være ferdig i 2027. Klarer vi det ikke, er det fare for at prosjektet ikke er ferdig før 2035, sier Lars Bjørgård som er utbyggingssjef i Nye Veier.
Nye Veier vil ha høyere fart sør for Trondheim
- Kan spare 400 millioner på krysskutt i Melhus
Den siste tiden har veiselskapet lett etter muligheter for kostnadskutt hele veien fra Melhus til Ulsberg. Et av tiltakene som kan gi aller størst besparelse vil være å droppe bygginga av et toplans veikryss ved tettstedet Ler i Melhus kommune, som har drøye 500 innbyggere.
- Vi mener det er mulig å spare mellom 300 og 400 millioner kroner på å la være å bygge veikrysset på Ler. Vi mener også at kostnaden ved å bygge dette krysset vil være langt større enn samfunnsnytten krysset vil ha, sier Bjørgård.
Uten krysset på Ler blir det 16 kilometer mellom de to kryssene langs den nye E6-traseen i Melhus, det ene på Hovin og det andre på Skjerdingstad rett sør for Melhus sentrum.
- Det blir ikke avskrekkende langt mellom kryssene. Den fremtidige lokalveien, som er dagens E6, vil bli svært god, sier Bjørgård.
Vil la Nye Veier bygge ut avglemt veistubb i Melhus
- Vil beholde krysset
Stemningen for å kutte ut krysset på Ler er imidlertid svært laber blant mange av lokalpolitikerne i Melhus.
- De fleste er innstilt på å beholde krysset på Ler. Nye E6 må ha nytte også for lokalbefolkningen, og da sier det seg selv at man må ha av og påkjøringsmuligheter. Vi mener det blir for langt mellom kryssene på Hovin og Skjerdingstad, sier Melhus-ordfører Gunnar Krogstad (Ap).
Ifølge Krogstad er det ikke bare innbyggerne på Ler som blir rammet dersom man dropper å bygge veikryss i Ler.
- Dette vil også ramme folk som bor i Lundamo og som skal nordover mot Trondheim. Dessuten vil kommunens muligheter for å utvikle disse tettstedene videre bli redusert, sier ordføreren.
Krogstad stiller seg undrende til at bygging av et veikryss Ler skal kunne utsette hele E6-prosjektet til 2035.
- Jeg får ikke dette regnestykket til å stemme. Nye Veier hevder at en innsparing på 400 millioner kroner kan kutte byggetida med åtte år. Samtidig får de i overkant av 5 milliarder kroner av staten hvert år, og skal i tillegg kreve inn 3 milliarder i bompenger i året. Da kan det ikke være avgjørende om det blir kryss på Ler eller ikke. Det er en logisk brist, sier Krogstad.
Vil sikre 110 km/t til Værnes med ny tunnel
- Alle må bidra
Ifølge Nye Veier-Bjørgård vil ikke nødvendigvis bygginga av veikrysset på Ler alene velte E6-lasset. Han understreker imidlertid at Nye Veier nå ønsker kostnadsreduserende tiltak mange steder langs nyveien, blant annet tar de også til orde for en traséendring i Berkåk og en ny tunnelløsning i Midtre-Gauldal.
- Hvis alle kommunene sier nei til våre forslag blir ikke nye E6 klar før i 2035. Dersom melhuspolitikerne ikke går med på å kutte krysset på Ler, innebærer det at de andre kommunene langs E6 må vedta å kutte mer. Vi mener alle kommunene langs veien må bidra, og da bør vi droppe krysset på Ler, sier Bjørgård.
Dette er Trondheims billigste og raskeste taxier
Ville egentlig ha fire kryss
- Nye Veier mener andre kommuner må bidra mer dersom Melhus kommune ikke godtar krysskutt. Er det rettferdig, ordfører Krogstad?
- Rettferdigheten kan sikkert diskuteres. Men er det i det hele tatt rettferdig at Nye Veier ble opprettet? De skal bygge vei i 20 år. Vår strekning er nederst på prioriteringslista, og vi klarer ikke å komme oppover nesten uansett hva vi gjør.
Han legger til:
- Egentlig var det tegnet inn et kryss også på Lundamo, men dette ble tatt bort tidligere i prosessen. Nå vil de altså fjerne enda et kryss. Slik jeg ser det er det for stort offer, og det er ikke rimelig, sier Krogstad.
Her vil Nye Veier ha helt ny E6-tunnel i Hommelvik
Vil avholde folkemøte
Ifølge melhusordføreren har det ikke kommet noen offisiell henvendelse med forslag om kryss-kutt fra Nye Veier. Han sier en eventuell slik henvendelse vil bli behandlet i kommunen, og at kommunen vil invitere innbyggerne til å si sine meninger.
- Vi må få opp folkemeningen om dette. Kommunen vil legge opp til et folkemøte når vi har fått en offisiell henvendelse, sier Krogstad.
Ifølge Lars Bjørgård er Nye Veier opptatt av å komme til enighet med kommunene om de kostnadsbesparende tiltakene.
- Vi ønsker primært å finne løsninger sammen med kommunene. Vi har hatt møter med de berørte kommunene, og vi planlegger å ha flere møter utover høsten, sier Bjørgård.