– Det er sakkyndige som er veldig tydelig på at spesialpedagoger skal stå for undervisningen til denne gruppen. Dessverre viser fakta at en veldig stor andel av spesialundervisningen blir utført av assistenter.

Det sier Rolf Jarle Brøske (H), leder i kontrollkomiteen i Trondheim kommune. Komiteen har nå mottatt forvaltningsrevisjonens gjennomgang av spesialundervisningen ved fire utvalgte trondheimsskoler. Saken skal behandles i komiteen mandag.

– Jeg er innstilt på at komiteen retter sterk kritikk mot forholdene, slik at vi er sikker på at dette blir rettet opp, sier Brøske.

Les også: Elevene i Bergen og Oslo er bedre enn trondheimselevene

Mange avvik

Bakgrunnen for gjennomgangen er at bystyret under behandling av kvalitetsmeldingen for grunnskolen for ett år siden så et behov for å se nærmere på kvaliteten og innholdet i spesialundervisningen.

Nå har revisjonen gjennomgått spesialundervisningen ved Bispehaugen, Byåsen, Lilleby og Singsaker skoler. Konklusjonen er at spesialundervisningen stort sett er god, men at alle skolene har utfordringer på dette området.

Les også: En av ti ungdomsskoleelever får spesialundervisning

– På den ene siden er det veldig positivt at 67 prosent av foreldrene sier at de er fornøyd med tilbudet de mottar. Men på den annen side er det altfor mange avvik på altfor mange områder. Jeg er litt overrasket over at en såpass stor andel foreldre svarer at de har problemer med å samarbeide med skolene, sier Brøske.

Lang ventetid

Dette er noen av de kritikkverdige forholdene som blir påpekt:

Skolene har for lang saksbehandlingstid. Når sakkyndig vurdering er mottatt, skal enkeltvedtak fattes innen 21 dager. Ingen av skolene oppfyller dette, og i gjennomsnitt utarbeides vedtakene etter 131 dager. I tillegg bruker PPT lang tid på den sakkyndige vurderingen. Revisjonen mener dette er kritikkverdig.

Enkeltvedtak og opplæringsplaner er ikke av god nok kvalitet.

Elever får færre timer med spesialundervisning enn det de har fått vedtak om.

Skolene bruker assistenter istedenfor pedagoger i spesialundervisningen. Enkelte elever får mesteparten av spesialundervisningen av assistenter, til tross for at sakkyndig vurdering anbefaler at alle timene bør utføres av pedagog. Halvparten av assistentene er ufaglærte.

Nesten halvparten av foreldrene mener samarbeidet med skolen ikke er godt nok.

En av fem forelder er ikke tilfreds med kvaliteten på spesialundervisningen.

Sårbar gruppe

Brøske tror ikke situasjonen ved de fire skolene er annerledes enn ved andre trondheimsskoler.

– Spesialundervisning er et veldig spesielt område, fordi det er en veldig sårbar gruppe som er berørt. Dette er elever som i utgangspunktet er i en krevende situasjon, påpeker Brøske som derfor mener det er viktig at denne gruppen får det de har rettmessig krav på.

Les også: Halverte behovet for spesialundervisning

– Jeg synes det er uheldig at det tar så lang tid fra en elev utredes til vedkommende får et tilbud. For elevene haster det å komme i gang, påpeker Brøske.

Han reagerer også på den storstilte bruken av assistenter.

– Det er mange assistenter som gjør en utmerket jobb. Men det er en grunn til at sakkyndige har konkludert med at det bær være spesialpedagoger som utfører denne jobben. Jeg reagerer også på at elever i mange tilfeller ikke får det omfanget av spesialundervisning som de har vedtak om. På en av skolene blir økonomi brukt som begrunnelse for det. Det er helt uakseptabelt. sier Brøske.

Forsvarer assistenter

Både rektorer og rådmannen mener imidlertid det kan forsvares å bruke assistenter i deler av spesialundervisningen.

– Det er et stort sprik i hva som er elevenes behov. Hvis det er utfordringer som ikke er faglige, men det handler om adferdsvansker, kan vi bruke barne- og ungdomsarbeidere. Men vi skal ikke bruke assistenter i den spesialpedagogiske fagundervisningen, sier Arnfinn Folkmar Brevik, rektor ved Bispehaugen skole.

Han er klar på at det ikke handler om økonomi når de benytter assistenter.

– Vi gir mye ressurser til det spesialpedagogiske feltet, men må også ta hensyn til grunntilbudet vårt innenfor skolens rammer, sier Brevik.

Rektoren er glad for revisjonens arbeid, og mener den viktigste lærdommen de har fått er at de i større grad må ha kompetanse på plass i det spesialpedagogiske arbeidet, og at de må sørge for at det elevene får, samsvarer med deres enkeltvedtak.

– Det er veldig greit å få en revisjon av sitt arbeid, fordi dette er noe vi vanskelig kan gjøre selv. Nå ser vi hva vi skal jobbe med og hva vi bør være bevisste på, sier Brevik.

Ikke bekymret

Rektor ved Lilleby skole, Sissel Thoresen Busch, forsvarer også bruken av assistenter.

– Vi har elever som har behov for assistenter, og jeg har stor tiltro til assistentene. Men det handler om å ha god veiledning av assistentene, sier Busch som ikke er bekymret for spesialundervisningen elevene får.

Oppvekstdirektøren skriver i høringsuttalelsen at hun er glad for at revisjonen konkluderer med at kvaliteten på spesialundervisningen stort sett er god. Samtidig vil kommunen følge opp skolene slik at elevene får det de har krav på i antall timer. Revisjonens bekymring for den store bruken av assistenter, deles imidlertid ikke av oppvekstdirektøren.

– Rådmannen er ikke bekymret for assistentbruk i spesialundervisningen så lenge kvaliteten på undervisningen som gis er funnet å være god.

Arnfinn Folkmar Brevik, rektor ved Bispehaugen skole. Foto: Håvard Haugseth Jensen