Mens Byåsen-spillerne selv må ringe rundt til lokale bedrifter for å få nok penger til at klubben skal overleve august måned, ser livet langt lysere ut for Kolstad.

Mandag kveld skrev generalsponsor DnB under på en ny toårsavtale med klubben.

- Det er en dobling av den tidligere avtalen, og DnB vil være den viktigste bidragsyteren vår, sier Kolstads daglige leder, Jostein Sivertsen.

Store forsvinner ut

Etter det Adresseavisen kjenner til har den forrige avtalen mellom banken og Kolstad hatt en totalramme på 500 000 kroner i året. Det betyr at den nye er verdt rundt én million kroner årlig.

- Med grunnbeløpet som ligger i avtalen, prestasjonsbonus og aktiviteter vi skal gjøre sammen med klubben er avtalen i den størrelsesorden, bekrefter regiondirektør for DnB i Trøndelag, Torgeir Skirstad.

Det er oppsiktsvekkende i dagens sponsormarked. Nylig har Rema trukket seg som Byåsen-sponsor, mens Trønderenergi har gitt beskjed om at de ikke kommer til å fornye avtalene de har med trønderske klubber.

Vil vinne sørsiden av Trondheim

Men for DnB var det liten tvil om at banken ville være med videre med Kolstad.

- Nå er det på mange måter en klubb vi har fulgt og forhåpentligvis hjulpet frem til eliteserien. Da har vi også veldig lyst til å være med når de først oppnår sportslig suksess. Det ville være merkelig av oss å droppe ut nå, sier Skirstad, før han fortsetter:

- At vi velger å gå inn med et så betydelig beløp er nok oppsiktsvekkende, men skal Trøndelag få et topplag i herrehåndball føler jeg vi er nødt til å bidra litt, sier han.

Skirstad poengterer imidlertid at det ikke er snakk om veldedighet. Han mener banken har mye å tjene på et samarbeid med den ferske eliteserieklubben.

- Det bor nesten 40 000 mennesker på sørsiden av byen, og det er riktig og viktig for oss med et sentralt sponsorat der. Vi ønsker at klubben skal hjelpe oss til å bedre vår posisjon på sørsiden. I det ligger det at spillere, administrasjonen og styret skal være behjelpelig til å skaffe flere kunder i området. Lykkes vi i kunderekrutteringen belønnes også klubben med det, sier han.

- Kolstad best i klassen

Per i dag jobber hele åtte av Kolstads spillere i Dnb-systemet, og allerede på den måten bruker partene avtalen til noe mer enn ren sponsing. Tidligere har Skirstad sagt til Adresseavisen at sponsorene krever mer tilbake for pengene de betaler i sponsoratene sine enn for bare noen år tilbake.

Her er Kolstad flinkest i klassen, mener bankdirektøren.

- Jostein Sivertsen har vært på oss nesten ukentlig for å tilby noe tilbake til oss, det være seg arrangement, foredrag, borteturer eller sponsorforum. Kolstad har vært en av klubbene som virkelig har levert tilbake til sine sponsorer. Det har mange andre mye å lære av, sier Skirstad.

Mangler halvannen mill.

Kolstad har et sponsorbudsjett på 5,5 millioner kroner. Den ferske Dnb-avtalen kommer selvsagt godt med.

- Vi mangler cirka 1,5 millioner nå, og det skal vi ha på plass før juni 2016. Vi har god tro på at vi kommer i mål med det, for vi har allerede fått gode signaler fra store aktører, sier Jostein Sivertsen.

To år er en relativt kort tidsperiode for en hovedsponsoravtale. Det var imidlertid etter ønske fra Kolstad selv.

- Vi har store ambisjoner for laget, og trenger å ta nye steg hele tiden. Vi mener vi er verdt mer om to år, sier Sivertsen.