Så langt er to telt slått opp utenfor Erkebispegården. Ingen vet ennå om det kommer flere. De setter konflikten mellom romfolk og det etablerte samfunnet ytterligere på spissen.

Det startet med at 15 personer i telt på friluftsområdet utenfor Vikhammer camping fikk beskjed av Malvik kommune om å flytte fra området innen i dag. Ingen har anledning til å slå opp leir her, heller ikke om de hadde vært svensker, som ordfører Terje Bremnes Granmo (Ap) sier.

Men svensker trenger ikke campe ulovlig i Norge. De som kommer hit for å tjene til livets opphold, har råd til å bo i hus. De har også en levemåte som er identisk med vår egen. Slikt blir det ikke konflikt av.

Romfolk som kommer hit, derimot, har som regel ikke jobb. De fleste tigger for å tjene noen kroner. De har åpenbart ikke råd til å bruke penger på å bo på et overnattingssted eller på en hybel – hvis de i det hele tatt hadde fått slippe til noe sted. Det er ikke så sikkert.

De teltene som nå står ved Erkebispegården, provoserer på flere plan. Først og fremst fordi dette ikke er noe teltsted. Det er så å si midt i «glaninga» i en by som forbereder seg til en stor, delvis kirkelig festival nettopp i denne delen av byen.

Teltene provoserer også fordi de viser frem romfolks vanskelige, for ikke å si elendige kår, midt i det rike Norge. De provoserer fordi de viser vår hjelpeløshet. Våre åpne grenser trekker fattigfolk fra andre europeiske land til oss. Noen av dem, som romfolket, setter vår evne til å tolerere andre levemåter på en hard prøve.

I Oslo ba kirken til slutt romfolk som hadde slått leir utenfor Sofienberg kirke, om å flytte seg. De havnet i et steinbrudd på Årvoll. Derfra må de også flytte seg.

Også i Trondheim settes nå kirkeledelsen på prøve, som eiere av området. Om vi aldri så mye ønsker å vise åpenhet og velvilje overfor romfolk, må også de følge lover og regler når de oppholder seg her.

Erkebispegården er ikke en campingplass. De kan ikke bli boende der i lengden. Men hvor skal de være? De er kommet lovlig til Norge. Så lenge de ikke bryter norske lover, har de lov til å være her. Hvis de gjør det, kan de sendes ut av landet.

Hvis romfolket ikke forstår det selv, må de gjøres oppmerksom på at de kan vises bort hvis de bor ulovlig noe sted. Folket i teltene må være villig til, sammen med kirken og kommunen, å slå seg til på et egnet sted der de kan oppholde seg uten å komme i konflikt med samfunnets regler.

Romfolk som blir jaget fra sted til sted, gir dystre assosiasjoner til tider og tilstander vi trodde for lengst var over. De kan selv bidra til å slippe.

Kommentar

Siri Wahl-Olsen

Politisk redaktør