Det forteller fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag, uten at han vil mene noe om hvorvidt det kan være snakk om verdensrekord.

Han sier dette i en kommentar til at Torhild Aarbergsbotten (H) i fylkesutvalgsmøtet 24.februar skal spørre om han vil ta initiativ til et eiermøte med AtB og be om at «hver stein må snus» for å få til bedre kollektivtrafikk innenfor gjeldende avtaleverk.

– Pengene kan brukes bedre

Aarbergsbotten spør også om Sandvik vil oppfordre AtB til å gå sammen med operatørene for å finne bedre løsninger enn dem man har i dag.

– Eksemplet fra Røros er altfor dyrt, og pengene kan brukes bedre enn dette. Vi er enige i at alle steiner må snus, og at målet må være å få til en bedre pris med operatørselskapene, uten at det kommer i strid med konkurransereglene, sier Sandvik.

Han minner om at fylkeskommunens budsjettvedtak for 2015 forutsetter at AtB skal jobbe for å få et best mulig kollektivtilbud for pengene.

Sandvik sier at utfordringen for AtB er at et samlet fylkesting ikke vil bruke mer penger på kollektivtrafikken enn man gjør nå, og at selskapet derfor må ta ned produksjonen med 80 millioner kroner.

– Det er et pålegg hele fylkestinget står bak. Det er vanskelig å ta ned produksjonen så mye, uten at noen merker det. Det må både Torhild Aarbergsbotten og jeg være med på å ta ansvar for, sier Tore O. Sandvik.

Velger bil fremfor buss

– Det kom, ikke uventet, sterke reaksjoner på kuttene i kollektivtrafikken. Ute i distriktene er tilbudet bortimot borte, og både i by og bygd er det mange som nå tilkjennegir at de heller velger bil enn buss, sier Torhild Aarbergsbotten.

Hun mener fylkeskommunen ikke kan leve med dagens situasjon frem til 2022, og tror også man er inne i en negativ passasjerutvikling for trondheimsregionen, med risiko for ikke å nå kriteriene for statlige midler til kollektivtrafikk.

– Ute i distriktene kan en spørre om vi oppfyller målsettingene i transportplanen som er gjengitt i overordnet mål i rammeavtalen med AtB, sier hun.

Ser bare tapere

Aarbergsbotten ser bare tapere i dagens situasjon. AtB sliter med omdømme, passasjerene har fått et dårligere rutetilbud, sjåførene gruer seg for å dra på jobb på grunn av sinte passasjerer, og operatørene sliter med rekruttering grunnet mange deltidsstillinger.

– Fylkeskommunen må som eier av systemet spørre seg om man oppnår regional utvikling og når de miljømålene som er satt. Jeg etterlyser en mer offensiv holdning for å ivareta fylkeskommunens ansvar for kollektivtrafikken, sier hun.

– Budsjettet er økt

Selv om AtB må ta ned kostnadsveksten med 80 millioner, peker Sandvik på at fylkeskommunen budsjetterer med mer til kollektivtrafikk i 2015 enn i fjor og tidligere år.

– Slik fyller vi kriteriene i eksisterende belønningsavtale. Dessuten vokser fortsatt kollektivtrafikken fra nabokommunene, selv om den vokser lite i Trondheim. Der er vi avhengig av varslede statlige midler for å øke kapasiteten og bedre rutetilbudet, sier han.

– Staten må sikre ny vekst

Sandvik minner også om at Stortinget, i Nasjonal transportplan, har erkjent at ytterligere vekst i kollektivtrafikken i og rundt de store byene må komme via statlige midler.

–Derfor er det etablert et system med bymiljøavtaler som trolig tar opp i seg den gamle belønningsordningen. Trondheim og Oslo skal være først ute med å inngå slike avtaler, som vi er avhengige av for å få råd til å skape ny vekst og dynamikk i for bussene i trondheimsregionen, sier Tore O. Sandvik.

Ikke for alle: Onsdager og fredager er eneste mulighet for andre enn skoleelever til å reise fra Brekken til Røros om formiddagen og tilbake når skolene er ferdig ved 14-tiden. Foto: GEIR TØNSET