En uke før klesbyttedagen 2016 har Naturvernforbundet over 60 arrangementer over hele landet klare.

Neste lørdag arrangeres klesbyttedagen i Norden, og for første gang er Norge med. Konseptet er enkelt: Ta med opp til sju fine, hele plagg, få bonger for hvert av dem og bytt bongene i andre innleverte klær. Overskuddsplagg går til gjenbruksforretninger lokalt.

Smart

– Responsen har vært overveldende, med 60 innmeldte arrangementer over hele landet. Jeg tror folk er klare for å finne nye måter å fornye garderoben på. Klesbytting er bra for lommeboka, miljøet og det overfylte klesskapet, sier rådgiver Johanne Houge i Naturvernforbundet til NTB.

Sharewear, «swap til you drop», vintage og gjenbruk er stort i utlandet, nå følger Norge for alvor etter. Svært mye nytt har dukket opp siste halvår.

I november innførte butikkjeden Filippa K utleie av klær i Oslo. Tanken var å nå kunder som ikke ville kjøpt klærne i utgangspunktet:

– Vi leier mest ut festklær. Våre kunder kan leie hva de vil i fire dager for 20 prosent av prisen på plagget. Vi ser at dette traff på rett tidspunkt, sier Elin Larsson i Filippa K.

De får også inn kunder som skal på forretningsreise og leier seg en formell reisegarderobe for turen.

– De er oppdatert på moten uten å kjøpe, og det er faktisk status å kunne si: Er den ikke fin, jeg har leid den! Slik har samfunnet blitt: Vi vil ha tilgjengelighet til alt, men vi trenger ikke eie det. Se på strømmetjenestene.

LES OGSÅ: Kjøper klær og møbler brukt

Lei alt

I november kom også nettjenesten leieting.no, en delingstjeneste for alt man har som bare står eller henger der mesteparten av tiden. Klær, særlig bunader og smoking, men også kostymer, slår svært godt an, både blant kvinner og menn.

– Vi traff på rett tid og med rett konsept, konstaterer medgründer og daglig leder Christer Hansen Eriksen.

Med over 5.000 aktive brukere over hele landet noterer han seg at utleievinnere, utenom klær, er dingsebomser som bruker til spesielle anledninger: Oppblåsbar julenisse, partytelt og popkornmaskin.

– 2016 er det store året for delingsøkonomi, men det blir mer enn en forbigående trend. Det er knyttet til miljø og økonomi, det lønner seg for alle, så vi tror det endrer samfunnet.

Plagg med fortid

I fjor tok Anna Almqvist initiativ til Røde Kors' bruktbutikk i Oslo, med et eget konsept: Klær leveres i butikken eller henges på stativer plassert rundt i større bedrifter.

– I stedet for å stappe klærne ned i en plastpose og slenge dem i en container, omtrent som søppel, så kan man henge noe fra seg.

– Alle plagg har en historie, så det settes en merkelapp på dem der giverne kan skrive litt om plaggets historie, hva det har vært med på. Vi opplever for eksempel at folk som har mistet en av sine kjære, leverer til oss. Det er også veldig spesielt når barn kommer inn med fravokste klær og har skrevet navnet sitt litt sånn krøkkete på lappen. Noen legger bilde av plagget på Instagram, setter en emneknagg på lappen, så kan de kanskje følge plagget videre.

Plass til alle

Også klassikeren Fretex går nye veier. I forrige uke åpnet tre av seks butikker som skal driftes i tre dager av studenter i Oslo, Bergen og Trondheim. Målet er å finne funksjonelle måter å nå fram til yngre målgrupper med gjenbruksklær.

– Vi har en lojal kundegruppe fra før, men ser at vi må nå ut til de yngre gruppene. Det grønne skiftet gjør at folk viser interesse. Vi har vært ledende på gjenbruk før, men det er bare positivt med flere aktører i markedet, det er plass – og klær – til alle, sier Kristin Hareide, utviklingssjef for butikkene i Fretex.

Hør Adresseavisens kommentatorer på Podkast