Gründeren startet et luksusmerke med fokus på motetilbehør for halvannet år siden, og har nå designet sin første luksuriøse skjerfkolleksjon under navnet «Alexandra Standahl–Norwegian Heritage». Drømmen er å selge skjerfene på blant annet Harrods og Selfridges i London, og samtidig skape arbeidsplasser hjemme i Bjugn.

Berit Alexandra Standahl er fra Bjugn. Hun bor i Oslo, men får produsert sine luksuriøse skjerf med motiver fra Fosen i Como i Italia. Forrige uka var hun på «Premiére Vision Paris» for å finne produsent for vinterkolleksjonen.

Men nå er det sommerkolleksjonen til «Alexandra Standahl» som kommer først, men ikke før til neste sommer.

- De første skjerfene mine vil være til salgs våren 2017. Det er veldig uvant og krevende å jobbe med noe som skal lanseres så lang tid i forveien, det er jeg ikke vant med. Det er en helt annen måte å tenke på, noe som tidvis er veldig stressende. Spesielt siden jeg har skapt min første kolleksjon som skal fortelle verden hvem jeg er.

Ting tar tid

- Jeg er veldig utålmodig som type, og kjenner derfor ekstra på frustrasjon og stress i oppstartsfasen hvor alt må skapes for første gang og tar så lang tid. Men mest er jeg uendelig takknemlig for å få leve ut gründerdrømmen, sier Standahl.

Det begynte allerede høsten 2014.

- Jeg har alltid visst at jeg ville produsere skjerf, og begynte med å skape identiteten til merket, finne det riktige uttrykket og definere den rette målgruppen. Jeg visste allerede fra starten at det skulle være skjerf i luksusklassen, men oppdaget at da er det også andre spilleregler som gjelder. Det tar rett og slett tid. Jeg bestemte meg for å produsere i Italia, fordi «Made in Italy» er etablert luksus. Men de første salgsprøvene jeg mottok var rett og slett ikke gode nok. Jeg tok dem med på en messe i Danmark, men sto der med en følelse av at dette ikke stemte. Skjerfene var feil, og målgruppen på messen var også helt feil, sier Standahl.

Dermed var det bare å begynne på nytt.

- Nå blir skjerfkolleksjonen produsert for andre gang, og nå har jeg trua, sier Standahl.

Håper å skape arbeidsplasser

- Det er en annerledes og mer leken skjerfkolleksjon. Skjerfene har håndtegnede motiver fra naturen på Fosen, motiver som også referere til historien til området, sier Standahl som aldri glemmer at hun er fra Bjugn. Et sted gründeren gjerne vil tilbake til.

- Den store, langsiktige drømmen min er å ta med dette tilbake til Fosen. Så klart det skal gå, i dag spiller det ingen rolle hvor i verden man jobber, sier Standahl som har Skype på pc-en og skjerf kan sendes ut fra Fosen også.

- Jeg må slett ikke bo i Oslo. Jeg trives på landet og ikke noe ville gjort meg mer lykkelig enn om jeg kunne skapt distriktsarbeidsplasser. Tenk, om jeg kan flytte hjem igjen med egen skjerfkolleksjon. Da vil jeg bli stolt da!

Ensomme dager

Standahl har studert ved Norges kreative fagskole i Trondheim, i tillegg til ledelse og økonomi i Oslo, og har alltid drømt om å skape noe, noe hun kan være stolt av. Jo visst kan det være skummelt å stå på egne bein, men hun gjør det gjerne.

- Jeg var allerede i begynnelsen forberedt på mange nei og mye motgang. Det jeg derimot ikke var forberedt på var ensomheten, det å ikke ha noen å sparre med. For meg er det det mest utfordrende. Jeg var rett og slett ikke forberedt på at gründerdrømmen skulle være så ensom, sier Standahl som har leid eget kontor for å sikre seg mer strukturerte arbeidshverdager.

- Jeg er i tillegg 20 prosent ansatt i et konsulentfirma og noen betalte styreverv. Jeg har fått støtte fra Innovasjon Norge i Trondheim, og også mottatt støtte fra Bjugn kommune mot at jeg tar bilder til fotokampanjen min herfra. Egentlig er jeg som gründer heldig økonomisk, jeg har fått mye støtte uten å vise frem et eneste skjerf. Det viser bare hvor viktig det er å ha en god historie og identitet i det man gjør.

God kvalitet

Standahl vil ikke vise frem skjerfene sine ennå, siden de ikke er ferdigproduserte. Men de lages i tre ulike kvaliteter; silke, ull og kasjmir.

- Prisen blir fra 1500 kroner for de billigste til 3500 for de dyreste. I mitt liv er dårlig kvalitet støy, jeg vil at de som kjøper mine skjerf vedlikeholder dem, bærer dem som et smykke og har dem i mange år. Du skal bære skjerfet med stolthet, og dersom du har det i mange år er det ikke så dyrt likevel, mener Standahl.

Som gründere flest er Standahl opptatt av å ha full kontroll, det kan også være krevende.

- Når det skal være luksus må alt være perfekt. Men jeg må balansere dette riktig, slik at jeg ikke tipper over. Jeg er ikke drømmesamboeren for tiden akkurat. Jeg tenker på kolleksjonen hele tiden, ramler ut av samtaler og kommer plutselig på noe midt i en annen samtale, sier Standahl med et smil. Men slik får det bare være.

- Jeg har gjort noe risikofylt, men ville ikke byttet ut et eneste sekund med en sikker og trygg arbeidshverdag.

Skisser: Berit Alexandra Standahl tegner motiver til sin første kolleksjon.
Egne merkelapper: Hvert skjerf får en lapp med merkenavnet på.