I regjeringens forslag til nye bilavgifter, ligger nullutslippsbilen Tesla Model S an til å bli dyrere.

Samtidig kan ladbare hybridbiler i millionklassen bli flere hundre tusen kroner billigere, selv om de slipper ut mer miljøfarlige gasser enn mange ordinære bensin- og dieselbiler.

Det er dårlig miljøpolitikk, mener Bellona.

- Intensjonene bak forslaget er gode, men det kan ta oss i helt feil retning. Vi mener avgiftssystemet bør skille klart mellom nullutslippsbiler og andre biler, sier fagsjef Hallstein Havåg i Bellona.

- Tallene lyver

Bilens CO2-utslipp en grunnplanken i det nye avgiftsopplegget som Høyre, Frp, KrF og Venstre presenterte 6. mai. Både effektavgiften, som straffer store motorer, og vektavgiften, som straffer tunge biler, skal bort.

Konsekvensen er at store, tunge biler med lavt CO2-utslipp ligger an til å bli langt billigere enn i dag.

Problemet, ifølge Bellona, er at metoden som brukes for å måle CO2-utslippet, gir et galt bilde. I virkeligheten har ladbare hybrider et faktisk CO2-utslipp som ligger langt over det produsenten oppgir, påpeker Havåg.

- Alle forbrenningsmotorer har et rapportert utslipp som er lavere enn det faktiske. Dette slår ekstremt skjevt ut for en del hybrider, sier han.

Krever norsk CO2-standard

Målingene skjer etter en europeisk standard som er lik for alle bilprodusenter.

- Hvis vi baserer avgiftspolitikken på denne standarden, vil det premiere hybridbiler voldsomt. Det vil gå på bekostning av både nullutslippsbiler og muligheten til å nå Norges framtidige klimamål. Vårt krav til regjeringen er at vi må utvikle en egen standard som tar hensyn til faktisk utslipp, framholder han.

Tomt etter tre mil

De ladbare hybridene som finnes på markedet i dag, kan kjøre mellom 30 og 60 kilometer før batteriet er flatt. Resten av kjøreturen skjer med ordinær bensin- eller dieseldrift. Det er lite framtidsrettet, mener Bellona.

- Disse bilene skal være på veien i 15 år. De valgene vi tar i dag, har mye å si for Norges CO2-utslipp i 2030. Derfor må vi ha en politikk som premierer nullutslipp. Du kan godt premiere biler med lave utslipp også, men det må være basert på hva bilene faktisk slipper ut, sier Havåg.