- Målet er alltid å vinne. Det er hard konkurranse, men vi må sikte høyt, sier Nina Heir på telefon fra Boston.

Sammen med partnerne Karl Nevland og Anette Andersen studerer hun på NTNUs entreprenørskole i Trondheim, hvor de arbeider med forretningsutvikling, innovasjon og entreprenørskap.

- Det første semesteret presenterte Sintef en teknologi de hadde forsket noen år på. I januar var vi tre stykker som bestemte oss for å jobbe sammen med Sintef TTO og idéhaver Stein Erik fra Sintef om det.

Resultatet ble oljevernproduktet ChemFree. Sintef TTO er Sintefs selskap for kommersialisering av forskning. Det er Sintef TTO som eier patentet, men det overføres til det nye selskapet så snart det er oppe og går.

Sintef-patent

I likhet med eksisterende produkter på markedet, bryter ChemFree opp oljepartikler så mye at naturlige bakterier kan bryte dem ned. Men mens produktene som er på markedet bruker kjemikalier for å gjøre dette, satser Heir og gjengen på et grønnere alternativ.

- Mens andre bruker kjemikalier til å dispergere oljesøl, gjør vår teknologi dette ved å påføre sjøvann med så høyt trykk at oljen brytes ned til bitte små partikler, forklarer Heir.

I sommer studerer hun ved Boston University i USA og knytter kontakter i Amerika. Det foreløpige resultatet av studiet er en plass i den internasjonale finalen i ClimateLaunchpad, europas største konkurranse for grønne forretningsideer.

Tidligere har oppstarten hentet hjem flere priser. Under den internasjonale finalen i Green Challenge i København i vår vant de både prisen for beste masterprosjekt og for beste internasjonale bidrag. Totalt var det 130 konkurrerende bidrag i konkurransen. For entreprenørene er disse konkurransene også et utstillingsvindu.

Vil revolusjonere bransjen

- Medieeksponeringen er viktig i vår bransje. Oljevern er litt uglesett på grunn av koblingen med olje- og gassnæringen, men vi er jo i andre enden der. Vi kommer for å rydde opp det andre søler, sier Heir.

Målet er å ha skapt sin egen arbeidsplass innen studiet er ferdig.

- Vi er ferdige om ett år, og målet er å ha aksjeselskapet oppe og gå før den tid. I tillegg ønsker vi å ha produktet på markedet i løpet av neste år, slik at vi kan kunne gå ut av NTNU og begynne jobben i eget selskap.

- Selv med nedgangen i oljebransjen?

- Det er store svingninger i investering i vår bransje, men med over 500 store oljesøl årlig på verdensbasis ser vi et skrikende behov for innovativ og miljøvennlig oljevernsteknologi. Det er fortsatt stor aktivitet i shippingbransjen, og det er jo der de fleste store ulykkene skjer. Det er dessverre sånn at store ulykker må til for at folk skal huske hvor viktig oljevern er og åpne lommebøkene, sier hun og legger til:

- Jeg mener og tror at vi har et så bra produkt at vi kommer til å revolusjonere oljevernbransjen. Vi kan ikke nødvendigvis utkonkurrere det som finnes, men vi mener det er et veldig bra og viktig tilskudd for å kunne håndtere oljeutslipp på best mulig måte.