Forbrukerrådet har utredet hvordan en dagligvareportal kan organiseres og driftes. Nå håper rådet at politikerne vil følge opp slik at forslaget kan gjennomføres.

En dagligvareportal vil gi forbrukerne mer kunnskap om helse- og miljømessige sider ved varene, den kan bidra til bedre utvalg og større konkurranse, mener Forbrukerrådet.

– Mer makt

- Noen har ment at en slik portal vil svekke konkurransen fordi kjedene ser hverandres priser. Men også i dag er det jo slik at kjedene overvåker hverandres priser. De er fullt informert om konkurrentenes priser. De eneste som ikke har full kontroll på prisene, er forbrukerne. Derfor mener vi at en slik portal også vil gi forbrukerne mer makt, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.

Hun viser til at konkurransen også kan øke fordi andre enn de store butikkjedene kan legge inn informasjon om sine varer og tilbud på en slik portal. Et eksempel kan være Bondens marked. Forutsetningen er at de har en distribusjonsløsning.

Matkjedeutvalget

Forslaget om en dagligvareportal ble opprinnelig fremmet av Matkjedeutvalget, som så på styrkeforholdet i matvarebransjen.

Forbrukerrådet fikk deretter i oppdrag av de berørte departementene å lage en konkret utredning om en slik portal. Nå er denne utredningen ferdig og oversendt oppdragsgiverne, og i den pekes det på at en slik portal vil være bra for miljøet og konkurransen, at den kan bidra til bedre helse og bedre utvalg.

- Vi håper regjeringen vil følge opp forslaget. Skal vi få på plass en dagligvareportal, trengs politisk vilje og handlekraft. Dagligvarekjedene må pålegges å rapportere priser og produktinformasjon, og det må settes av midler til utvikling og drift, sier Flesland.

– Positive til portal

- Utgangspunktet vårt er at vi er positive til utvikling av ulike former for bedre informasjon om pris og kvalitet til forbrukerne. Vi har to portaler – Finansportalen og Tannhelseportalen – som ser ut til å fungere godt for å sikre at vi får mer informerte forbrukere. Vi har også vært med på å finansiere utredningen om dagligvareportalen ut fra at vi synes ideen er positiv, sier statssekretær Kjetil Andreas Ostling (SV) i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.

Han viser til at rapporten peker på noen uløste problemstillinger som må drøftes videre. Derfor vil utredningen bli diskutert på et møte mellom hans departement og de to andre berørte departementene.

- Vi vil også se på innvendinger som er kommet fra Konkurransetilsynet. Men utgangspunktet er at vi er positive, sier Ostling.

Stor oppgave

Forbrukerrådet har utviklet og driver Finansportalen og Tannhelseportalen. Den siste ble satt i drift i februar i år under navnet «hvakostertannlegen.no».

- En dagligvareportal blir en enda større oppgave enn disse portalene. Derfor har vi anslått at det vil ta to – tre år før den kan være i drift. Veldig mye informasjon om priser og kvalitet er tilgjengelig på nettet allerede, og om to – tre år vil det være enda mer. Men for å få til en komplett tjeneste, trenger vi en bestemmelse om pliktavlevering slik vi har fått det i Finansportalen, sier Flesland.

Forventninger

Direktøren i Forbrukerrådet forteller at det har kommet mange positive tilbakemeldinger på planene om en dagligvareportal. Noen er også skeptiske til om dette lar seg gjennomføre.

- Vi har gjort en undersøkelse om hvordan forbrukere flest vil respondere på en slik portal. Der kom det fram at mange sier det vil føre til positive endringer i handlevaner og kosthold. De sier også at de vil handle sunnere på grunnlag av mer informasjon om kvalitet, og at kanskje varene blir billigere, sier Flesland.