Planen er å tømme skipet for hele lasten på 670 tonn flytende fiskeavfall (ensilasje).

En dårlig vei fra krigens dager og vanskelige forhold fikk de ansvarlige til å droppe å losse båten over land i tankbiler. Det er besluttet å pumpe lasten fra «Scan Master» over i båten som ligger like ved. Det er svært godt vær i området. Denne løsningen betyr at havaristen kan tømmes langt raskere enn tidligere tenkt.

Les også: Trolig redningsforsøk onsdag

Tidligst torsdag

- Forsøk på å trekke skipet av grunn vil skje tidligst på høyvann torsdag, sier Bjørn Helge Utne i Kystverket. Innen den tid ta man sikte på å tømme skipet.

Følger med vindforholdene

Rederiet Grøntvedt Shipping AS kjemper mot klokka. Høyvannet blir 16 centimeter lavere fra i dag til i morgen, og fredag vil floa være 53 centimeter lavere enn i dag. Først søndag 5. april vil høyvannet være på det maksimale neste gang.

På grunn av den kraftige vinden mandag dreide havaristen og ligger nå mer parallelt med fjæra. Det kan være uheldig hvis det skulle blåse opp igjen. I dag er været meget pent.