«Irriterer meg grønn over folk som alltid bremser ned. Gjerne 20 km under fartsgrensa»

«En fotoboks er også miljøfiendtlig, da folk hele tiden bremser opp og gir gass igjen så snart de ser en! Og irriterende!!!»

Lei av nedbremsing

Det skriver to av adressa.nos lesere etter at yrkessjåfør Bjørn Åsegg uttalte at han var lei av at folk bremset ned før fotoboksene, og la seg langt under fartsgrensa på strekninger med gjennomsnittsmåling.

- Jeg vil ikke oppfordre noen til å kjøre for fort, men det er ikke farlig å holde fartsgrensa. Jeg tror heller ikke folk vet hvordan en fotoboks og gjennomsnittsmåling fungerer. Fotoboksen biter ikke hodet av deg, sa Åsegg, og fikk i stor grad forståelse fra politiet i sine tanker.

- Fryktelig slitsomt

Saken har skapt enorm debatt blant både privatbilister og tungbilsjåfører. Kommentarene gir mye støtte til Åsegg, som denne:

«Vi som kjøre lastebil å JOBBE på veien om dagan å kjøre opp t 70-80 mil, vi har ei riiimeli stor påkjenning om vi ska opp og ned i hastighet hele tiden... vi vil gjerne ha en flyt så vi kjenne fremgang i kjøringa vårres, gjærne hold fartsgrensa for min del men ikke driv å bråbrems forran fotoboksan eller å lægg dæ på 10-20kmt under i gjennomsnittsmålingan for det bli i løpet av en dag fryktelig slitsomt i det tidspræssa yrket mitt!!  takk for mæ»

Og denne:

«Verst er de som allerede ligger UNDER fartsgrensa, som likevel bremser»

- Ikke råd til bot

Mens andre igjen innrømmer at de bremser ned:

«Bremser selv ned og irriterer meg over andre som gjør det, meg selv inkludert»

«Nei Bjørn Åsegg, fotobokser biter kanskje ikke hodet av oss, men den kan om vi kjører for fort gi oss en bot, og i verste fall ta lappen fra oss! Jeg er en av dem som bremser ned da jeg hverken har råd til bot eller lyst til og miste lappen! Om DU liker det eller ikke, det driter jeg faktisk i»

Og fikk blant annet dette svaret i retur:

«Hvis du må bremse ned foran hver fotoboks, sier det vel mere om din kjøring! at den er uansvarlig og at du bare har hatt flaks at du ikke har blitt tatt og fått mange bøter. Kjører man riktig trenger man ikke bremse foran fotobokser!»

- Alle kjenner seg igjen

Distriktsleder i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth mener problemstillingen er interessant.

- Dette er noe alle kjenner seg igjen i, sier han.

Han er naturlig nok opptatt av trafikksikkerhet, og mener både tungbilsjåfører og personbilsjåfører har en jobb å gjøre.

- Alle punkter hvor det er fartsbokser eller gjennomsnittsmåling er merket godt lenge før du kommer til stedet. For at tungbilsjåfører skal slippe nedbremsingen bør denne gi litt avstand før det kommer en boks. Samtidig har de som faktisk bremser ned også fått denne informasjonen, så begge parter er orientert. Men på generelt grunnlag forstår nok ikke vi som kjører privatbiler hva det betyr å bremse opp 50 tonn, sier han.

Han mener Åseggs betraktninger om at farten ofte er 15-20 kilometer under fartsgrensen i snittmålinger bekrefter det Trygg Trafikk ønsker.

- Vær våken

- Poenget er ikke å kjøre langt under fartsgrensen, men forskning viser at farten går ned både før og etter boksen. Det er bra så lenge det er satt opp fotobokser på ulykkesbelastede strekninger. Men det aller viktigste uansett er at du er våken, og planlegger kjøreturen så det blir en jevn transportetappe, sier Børseth.