To menn i 20-årene kan forvente seg klekkelige bøter etter at de kjørte på Liavatnet i Frosta søndag ettermiddag. Det er ikke tillatt å kjøre på islagte vassdrag hvis du ikke har en godkjenning fra kommunen.

Tidligere europamester i rallycross og gründer av Kjør for Livet, Knut Ove Børseth, synes ikke man bare skal rette en moralsk pekefinger mot ungdommene som er bilinteressert.

- Jeg blir lei meg fordi man ikke forsøker å finne en annen løsning. Jeg har troen på at rånere og ungdom som har vågelyst mangler et alternativ, sier han.

- Blir kjeppjaget

Han sammenligner ungdom som søker denne spenningen med folk som er rusavhengige. Man kan ikke bare kutte ut atferden over natta. Man må finne substitutter for slik «risikofylt» adferd mener Børseth.

Selv har han sett hvordan denne atferden kan bli noe positivt i organisasjonen Kjør for livet.

Det er et tilpasset opplevelses- og fritidstilbud for barn og unge. Kjør for livet bruker motor og motorsport som utgangspunkt for å gi barn og unge positive opplevelser, mestring og økt sosial kompetanse.

- Dette er ungdom som ofte blir kjeppjaget fra det ene stedet til det andre. De får ikke utløp for bilinteressen sin på lovlige steder. Jeg håper vi kan tenke litt annerledes, og heller få ungdommen med oss, og ikke mot oss, sier han.

Arbeider med godkjent isbane

Planen er å få på plass en godkjent isbane i MidtNorge der ungdom skal få mulighet til å få økt sin kjørekunnskap, kjenne på egne grenser og ikke minst få utløp for sitt eget spenningsdriv på en trygg og sikker arena. Børseth opplyser at han er i dialog med en bestemt kommune i Trøndelag.

- Kan rånere bli bedre sjåfører av å kjøre på en slik isbane?

- Det er aldri dumt å være god i noe. Hvis du skulle få skrens på glatt vei, så har du grunnlag til å håndtere en slik situasjon dersom du har testet det i trygge rammer tidligere, sier Børseth.

LES MER Kastet seg ut da traktor gikk gjennom isen på Liavatnet

Men en isbane skal ikke kunne brukes til råkjøring som man igjen bruker for å kjøre som en villmann på veien. Børseth mener isbanen må stille krav til brukerne.

- Ungdommene som vil øke sin kjørekunnskap må følge spillereglene. Hvis de misbruker kompetansen, så må det få konsekvenser. Da får de ikke bruke isbanen. Dette må skje i organiserte og pedagogiske former, mener Børseth.

- Slutt å løpe med pekefingeren

I løpet av en kjøretur nedover Gudbrandsdalen i forrige uke la Børseth merke til minst tre steeder hvor det ble tilbudt isbane-arrangement. Det var tydelig at det trakk mange engasjerte mennesker.

- Jeg mener myndighetene har en stor mulighet til å nå inn til denne risikoutsatt målgruppa om man slutter å løpe etter med pekefingeren, og heller finner et alternativ i samarbeid med rånerne.

Distriktsleder Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag er enig med Børseth, og de ønsker ikke å drepe gleden ved å kjøre bil.

-  Å kjøre på islagt vann, er ikke bare ulovlig, men også farlig. Samtidig er det mange som har bilkjøring nært sitt hjerte, og det er ikke alle som holder på med håndball og fotball. Skal man tilby et isbane-tilbud så må det foregå i ordnede former, sier han.

Mange bilister i Norge er for dårlig til å kjøre på vinterføre, og Johansen tror mange kjenner et behov for å få trent mer på glattkjøring.

- Det negative er at noen kan utnytte denne mestringsfølelsen ved å kjøre raskere når de kommer på veien.

Må være pedagogisk opplegg

Hos politiet i Sør-Trøndelag opplyser trafikk- og miljøkoordinator Marius Rønningen at det har vært to muligheter for ungdom å kjøre på islagte innsjøer tidligere, en innsjø i Røros og en på Støren.

- Man kan også høre med Norsk motorsportforbund hvor det finnes islagte baner hvor man har lov til å kjøre. Jeg er positiv til isbaner hvor det er et pedagogisk opplegg. Jeg er derimot negativ til å brøyte en innsjø og la kjøringen foregå uten noen som helst mål og mening, sier han.

Ifølge ham er ni av ti personer som blir tatt i trafikkontroll gutter, når det gjelder aldersgruppa 18 til 24 år. Hovedandelen av de som kjører fort er gutter som har hatt sertifikatet i kort tid.

- Hvis du kan gi dem erfaring og kompetanse, så kan det være positivt, men jeg ser ikke noen grunn til at det må skje på en islagt bane. Bruk heller eksisterende anlegg som for eksempel Lånkebanen, råder Rønningen.