Deansatte ved turisthotellet i Oppdal beskriver forholdene ved hotellet etter atWenaas-gruppen kom inn i 2011 som utrygge og lite oversiktlige. De støtter sinekollegaer i søksmålet mot sin tidligere arbeidsgiver, Oppdal Booking AS.

– Vi frøs.Vi resepsjonister måtte bruke vintersko og vinterjakker. Mye av utstyret vårtvirket ikke og jeg gruet meg til å gå på jobb. Vi var usikre på om noen villekomme å ta over vakta vår, forklarte resepsjonist Ingrid Altrichter. Hun fikkogså mange klager fra misfornøyde gjeste, deriblant hadde lekkasjer gjortmadrasser og rom våte.

– Arbeidsmiljøetvar trist. Vi fikk kjeft hver dag og vi grudde oss til utsjekk. For det varklager fra gjester nesten hver dag. Ledelsen stilte lite opp, selv om bådeKjell Vidar Myrann og Erik Flå hadde sagt seg villig til å ta i et tak. Myrannskulle ta nattevakter, sa han. Flå tok aldri telefonen, forklarte resepsjonistMarit Reitan, som sa at de ansatte hadde hatt ni daglig ledere å forholde segtil siden 2010. Hun skrøt av tillitsvalgt Ingrid Blikken i den tøffe perioden.

– Det varIngrid Blikken som holdt motet oppe på oss andre. Hun er lojal og snill, og harofret mye for oss, sa Reitan.

Utsagnetfikk Blikken til å ta til tårene i retten. Medsaksøker Mari Rødstøl Viken varogså medtatt og trøstet Blikken.

Mangeårigansatt og dagens daglig leder av Oppdal Booking, Erik Flå, uttalte at han haddefått tilbakemeldinger om at tillitsvalgt Blikken ringte opp og kritiserteansatte som tok på seg ekstravakter. Dette gjorde samarbeidsklimaet svært krevendeved full service-hotellet før det stengte dørene 1. september 2013.

– Det bleen vanskelig situasjon for mange om de skulle ha lojalitet til ledelsen ellertillitsvalgte. Det var vanskelig for mange, sa Flå, som opplevde ikke Blikkensom en medspiller som kom med gode råd for å få bedriften på fote igjen.