- Vi følte vi ikke fikk noe gehør for våre tanker for å redde bedriften. Det var så stor avstand i forhold til hva vi tenkte og hvordan den tillitsvalgte evnet å sette seg inn i situasjonen at vi måtte avslutte på en fornuftig måte, sa Myrann i Sør-Trøndelag tingrett onsdag, i forbindelse med saken som Ingrid Blikken og Mari Rødstøl Viken har reist mot sin tidligere arbeidsgiver Oppdal Booking.

Myrann var i en periode daglig leder for Oppdal Booking.

Ble avskjediget

Det hele endte med at Blikken ble avskjediget med øyeblikkelig virkning av Jens Nagell, som hadde vært tre dager i jobben som daglig leder i Oppdal Booking i juni 2012 før han ga henne avskjedsbrevet.

Bakgrunnen var at hun over en lengre periode hadde drevet negativ omtale internt og eksternt, noe som skadet firmaets omdømme og økonomi, ifølge den skriftlige avskjedigelsen. Blikken, som i 20 år har vært tillitsvalgt for de hotellansatte i Oppdal, krever erstatning for at hun ble ulovlig avskjedighet.

- Jeg ville ikke ha noe med Blikken-saken å gjøre, men eierne sa at jeg måtte skrive under siden jeg var daglig leder, sa Nagell, som ellers beskrev sin nye arbeidsplass som et kaos.

- Kjempet hardt

Myrann forklarte ellers at det var en rekke uoversiktelige avtaler og bygningsmessige utfordringer i Oppdal Booking-systemet da Wenaasgruppen tok over reiselivsselskapet. Blant annet ble det omfattende vannlekkasjer ved turisthotellet, som medførte utgifter på nærmere ti millioner kroner.

Myrann framholdt at Wenaasgruppen kjempet hardt for å berge hotellbedriften - og etter å ha fått til vellykkede omstillinger ved flere av de i alt 30 hotellene i Norge og i Europa trodde de at det enkelt skulle ordne seg også i Oppdal.

- Men det gikk ikke i Oppdal. Det er det første hotellet jeg måtte gi meg på i min karriere, sa Myrann, som alene har ansvar for 18 hoteller i Wenaasgruppen.