- Vi bruker mer penger på kjæresten, enn vi gjør på mor. Nå som merkedagene faller på samme dato er jeg redd mor blir utkonkurrert, sier Bror William Stende, direktør for Virke mote og fritid.

På søndag 14. februar er det både morsdag og Valentinsdag. Dette gir store omsetninger for handels- og tjenestenæringen over hele landet.

Populært hos de unge

- Mens valentinsdagen har økt i popularitet de siste årene, har morsdagen vært dalende. Dette skyldes nok at de unge synes valentine er mere spennende, og handelsstanden er flinke til å reklamere for denne dagen, sier Stende.

Ifølge spørreundersøkelser utført av Virke, svarer over halvparten av norske ungdommer mellom 16–19 år, at de skal bruke penger på årets kjærlighetsdag.

- I undersøkelsen har unge sagt at de planlegger å bruke ca. 300 kroner i tilknytning til denne dagen, på gaver, kinobesøk eller restaurant, sier Stende.

LES OGSÅ: Derfor handler vi ting vi ikke trenger på januarsalg

Dropper mor

Espen Lillefloth og kjæresten pleier å kjøpe en liten gave til hverandre på valentinsdagen.

- Vi har bare vært sammen i to år, men vi pleier å kjøpe en liten ting, også spiser vi god mat, sier Lillefloth.

- Får mor gave på søndag?

- Nei, jeg tror ikke det. Det har nok dabbet litt av, men hun pleide å få gave da jeg var yngre, sier Lillefloth med et smil.

LES OGSÅ: - Babyshower er den nye norske tradisjonen

Synes det er kleint

Karen Solem (16) og Ine Ingdahl (16) tilhører den halvparten av ungdommene som ikke bruker penger på valentinsdagen.

- Morsdagsgave gir jeg alltid, men det er som regel hjemmelaget, sier Ingdahl.

Venninnen nikker enig. Selv er jentene singel, men kjærlighetsdagen synes de er pinlige greier.

- Jeg synes det er kleint. Jeg kunne strekt meg til å kjøpt melkehjerter, men da skulle vi delt, ler Solem.

Bror William Stende er direktør for Virke mote og fritid. Foto: Virke
Espen Lillefloth kjøper gave til kjæresten, men ikke til mor. Foto: Mari Svenning
Karen Solem og Ine Ingdahl bruker ikke penger på valentine. Foto: Mari Svenning