Den minst trafikkerte dagen i Trondheim var nemlig langfredag den 18. april, med 89 815 passeringer. 17. april, som var skjærtorsdag, hadde 93 799 passeringer. 1. juledag hadde 100 841 passeringer, mens 105 215 passeringer ble registrert 1. nyttårsdag.

Fotball er

I gjennomsnitt blinker det grønt for 239 466 biler om dagen, men det var 16. mai i fjor som ble den mest innbringende dagen, med 313 881 passeringer.

- 16. mai er det fotballkamp på Lerkendal, noe som trekker til seg trafikk fra andre deler av landet, sier daglig leder i Trøndelag bomveiselskap, Marius Maske, som en forklaring på det høye tallet.

Den nest mest trafikkerte dagen var 30. april med 313 368 passeringer. Deretter kommer dagen før Kristi himmelfartsdag, 28. mai, med 310 941 passeringer. Dagen før mange gikk ut i ferie, torsdag 12. juni, registrerte 307 581 passeringer.

På grunn av tekniske begrensninger i systemet som Miljøpakken bruker er inntektstallene først helt presise etter tre måneder, og det er ikke mulig å innhente helt nøyaktige tall frem til 17. mars i år. Trafikktallene i denne saken er basert på perioden 1. april 2014 til 31. desember 2014, og deretter prolongert til ett års drift.

Når målene

Da de 12 nye bomstasjonene ble satt opp 17. mars i fjor skulle de etter planen ta inn 490 millioner i året. Ut ifra tallene så langt virker det som om bomstasjonene er i ferd med å innfri.

Det mangler bare 93 334 kroner for å nå målet.

– Vår oppgave er å finansiere gitte prosjekt i Miljøpakken til lavest mulig kostnader, og med minst mulig ulempe for brukerne. Gjennom tiltak siste år har vi redusert kostnadene betydelig, blant annet ved at vi nå har drift på anleggene i egen regi. Vi arbeider for å finne løsninger som forenkler og forbedrer kundeopplevelsen. Samtidig er vi aktive deltakere i utviklingen av den fremtidige bompengeinnkrevingen, sier Maske.

– Nødvendig med bom

Miljøpakken er vedtatt som et prosjekt med varighet til 2025. Nye politiske vedtak i fylket, kommunen og på Stortinget må til om det skal endres.

– Vil bomveiselskapet noen gang bli overflødig?

– Rammene for bompengefinansiering er under endring. Selv om mange opplever bompenger som negativt, er det bred politisk enighet om at dette er nødvendig for å finansiere viktige infrastrukturprosjekt og bedre miljøet. Vi tror at bompengefinansiering i en eller annen form vil fortsette fremover, og vi utvikler Trøndelag Bomveiselskap til å ha en rolle i fremtiden.