- Vi er veldig skuffet og overrasket over vedtaket i formannskapet, sier leder Richard Liodden Sanders i Syklistenes landsforening i Trondheim.

Planene for «superbussen» i Trondheim er at de skal gå i egne trasser og få holdeplasser som ikke er nødvendig å svinge innom. Statens vegvesen, politiet og Sør-Trøndelag fylkeskommune ba om at kollektivfeltene ble lagt inntil fortauet. Formannskapet plasserte kollektivfeltet midt i kjørebanen.

- Vi er overrasket fordi det var imot en klar anbefaling fra alle etatene, unntatt AtB, sier Sanders.

- Oppsiktsvekkende

Vedtaket legger føringer for den kommende reguleringsbehandlingen for Innherredsveien etter at Strindheimtunnelen åpner neste vår. Sanders mener vedtaket sikrer bilene og bussene, men ikke de myke trafikkantene.

- Hensikten med Strindheimtunnelen var å bygge ned Innherredsveien. Nå blir det en firefelts vei som ikke har plass til folk. Det er oppsiktsvekkende, mener Sanders.

- Henvist til sidegatene

Alternativet med kollektivfelt midt i kjørebanen betyr at det blir forbudt for syklistene å sykle i kollektivfeltene.

- Det blir verre forhold for syklistene når de blir henvist til bilfeltet. Der må de stå i bilkøen. Da var det ingen fordel med å sykle. Man kommer ikke fortere frem, sier Sanders.

Henvist til sidegatene

Syklistene blir delvis flyttet bort fra Innherredsveien. Sykkeltraseen mellom Lademoparken og Solsiden legges i Biskop Sigurds gate/Ulstadløkkveien/Østersunds gate/Strandveiparken. Liodden Sanders mener at vedtaket vil gjøre Innherredsveien mindre tilgjengelig for syklistene.

- Det blir verre for syklistene. De blir henvist til sidegatene, sier han.

- Vedta det de vil

Formannskapet valgte et annet alternativ enn det Statens vegvesen anbefalte.

- Det er slik at politikerne står fritt til å vedta det de vil, sier avdelingsdirektør i veiavdelingen Sør-Trøndelag, Eva Solvi, i Statens vegvesen.

I de to alternativene som ble lagt frem for politikerne, var det liten forskjell i kjøretid for bussene.

- Da valgte vi å anbefale alternativet med sidestilt kollektivfelt på grunn av trafikksikkerhet og hensynet til syklister og gående. Alternativet med sidestilt kollektivfelt kostet også mindre, sier Solvi.

- Utfordrende

Statens vegvesen vil jobbe videre med alternativet politikerne vedtok.

- Det alternativet er ikke utredet på samme måte som de to andre. Vi må se på virkningene frem til reguleringsplanen skal vedtas, sier Solvi.

- Det blir utfordrende, fortsetter hun.

Må skifte felt

Vedtaket som ble fattet i formannskapet vil si at biler og busser må skifte felt når de midtstilte kollektivfeltene tar slutt.

- Det er en utfordring, men det er løsbart i forhold til lyskryss. Dette er noe vi må gå inn og se på i neste fase, sier Solvi.

Buran: Superbusstraseen på Buran. Foto: Statens vegvesen