Klokken 22.20 fikk brannvesenet melding om at lasteskipet lå til kai ved Trondheim havns transittkai i Trondheim tok inn vann.
- Skipet har 15 graders slagside ifølge kapteinen. Slagsiden skyldes et hull i skroget på styrbord side som tar inn vann, sa innsatsleder Geir Hilmarsen til Adressa.nos reporter klokka 23.45.
Brannvesenet var på et tidspunkt bekymret for at båten ville tippe rundt, men etter hvert fikk mannskapene kontroll på situasjonen.
Pumpet ut vannet
Etter å ha fått tak i to pumper fra Sivilforsvaret, kunne operasjonssentralen i Sør-Trøndelag klokken 00.46 melde at det ble pumpet ut mer vann ut enn det som rant inn i skipet.
- Det er om lag 150 liter i minuttet som kommer inn i båten og omtrent 1000 liter som pumpes ut. I teorien skal dette gå bra. Det står en metallgjenstand gjennom hullet, og det vil bli forsøkt tettet både utvendig og innvendig, forklarer operasjonsleder Tore Kyllo i Sør-Trøndelag politidistrikt.
Brannvesenets redningsbil ankom utpå natten stedet. De hadde med seg tetteputter som skulle brukes til å tette skroget.
Hadde tydelig slagside
Aksjonen virket og slagsiden rettet seg etter hvert opp. Lenseutstyr ble losset ned i skipet i håp om å få båten på rett kjøl.
Kapteinen har forklart at skipet lå til kai en annen plass ved Trondheim havn før det dro til transittkaia for å laste om bord 52,5 tonn med armeringsjern.
Skulle gå fra kai
- Det var ferdiglastet og skulle gå fra kai da mannskapet oppdaget hullet og slagsiden, sa innsatslederen.
Trøndelag brann- og redningstjeneste sendte brannbåten Anne Kathrine og to enheter med tilhengerpumpe for å starte redningsaksjonen.
- Vårt pumpeutstyr er ikke tilstrekkelig og vi får to pumper fra Sivilforsvaret, sa vaktleder Arne Lien ved 110-sentralen i Sør-Trøndelag.
Lasteskipet heter Scan fjord og veier rundt 3000 tonn. Det er 95 meter lang. Det er ikke noe mannskap om bord.
- Ikke fare for forurensing
Ifølge Adressa.nos reporter på stedet brukte redningsmannskap en hjullaster for å fjerne gjenstander som lå foran lasteluka.
- Det hørtes ikke så ille ut først, men så tok det av. Det ble veldig mye vann i skipet, sa vaktleder Arne Lien ved 110-sentralen i Sør-Trøndelag.
Siden brannmannskapene fikk stabilisert skipet, er det ifølge politiet ikke noen grunn til å frykte at hendelsen skapte forurensing i vannet.
- Så lenge skipet ikke går rundt, er det ingen fare for forurensning, sier operasjonsleder Tore Kyllo i Sør-Trøndelag politidistrikt.