Prisøkning provoserer. Kanskje spesielt når det er kollektivtrafikken som blir dyrere.

Fra torsdag 2. januar ble det dyrere å sette seg på et buss- eller trikkesete i Trondheim. Fylkestinget vedtok i slutten av oktober en økning på fem prosent for periodekort på buss og trikk. En enkeltbillett ble ti prosent dyrere fra og med 2. januar 2014.

Tar heller taxi

På adressa.nos Facebook-side og i kommentarfeltet på adressa.no har over 200 sagt sin mening om prisøkningen det siste døgnet. Flertallet synes kollektivprisene nå er vel stive.

«GALSKAP! Den økningen av priser gjør jo at enda mindre folk tar bussen. Spesielt det at de øker enkeltbillett så mye, gjør at jeg som bor utenfor byen og er i byen sjeldent, ALDRI mer vil finne på å ta buss. Månedskort er jo uaktuelt. Det virker som de ikke vil ha folk i Midtbyen/byen lenger. Stakkars handelstanden», skriver Arne Vollan.

Han får støtte av debattanten Kent Johansen:

«50,- for en billett?!?!?! Tar heller taxi til byen. Minstetaksten er ikke mye mer og da SITTER man alene i en god og varm bil i stedet for å stå sild i tønne!»

Heller ikke Kim André Gjerde blir ofte å se på bussen framover:

«Femti kroner? Herregud. Stakkars de som ikke har bil. Det er mulig at det koster enda mer å eie og kjøre bil, men det smaker i hvert fall mer enn det koster. Har tatt buss i ny og ned inntil nå, men det blir det slutt på.»

LES KOMMENTAREN: - Dropp bussen, kjør bil

- Ikke bare prisene på bussen som øker

Men ikke alle ser like mørkt på å betale mer for å kjøre kollektivt.

«Det er jo samme pris som i Oslo. Jeg er utflyttet trondhjemmer og er av og til i Trondheim hos mine foreldre og har ikke bil, har T:kort og betaler gladlig 28 kr turen i Trondheim, og bruker Ruterkort når jeg er i Oslo til samme pris. Synes det er helt greit jeg», skriver Ann-Randi Lita Røstum.

«De eneste som betaler full pris på buss og som klager høyest er de som aldri tar buss. Vi som faktisk tar buss har funnet billigere løsninger som periode-/t-kort autoreise, mobilett osv. 6400,- for å ta så mye buss jeg vil innen stor-trondheim i året er ikke så dyrt, jeg finner ingen bil jeg kan drifte til den prisen et helt år», skriver Turid Støa Bergmann

En debattant ved navn Christian Andersen synes kanskje folk klager unødvendig mye:

«Er det virkelig ingen som skjønner at grunnen til at kontantbilletten øker som den gjør er for å få flere over på t-kort og for å minske kontantbeholdningen hos sjåførene. Sist kontantbilletten økte, sank kontantkjøpte med MANGE prosent. Så det er sikkert en baktanke denne gangen også. Det jeg også synes er litt rart er at hvis noen går på butikken og melka eller brødet har gått opp med 5 kr så er det ingen som bryr seg, men når bussen går opp 2.50 og 10 kr er det fult oppstyr og nesten krig og boycotting mot atb. Synes folk må begynne å tenke på at det faktisk ikke bare er bussen som går opp i pris og at det ikke er verdens undergang når den gjør det», skriver han.

Vil øke kapasiteten

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har blant annet begrunnet prisøkningen med at kapasiteten skal økes kraftig på trafikkerte ruter.

- Bussene er fulle, og uten økt kapasitet vil veksten stagnere, sa fylkesordføreren tidligere i høst.

Fylkesordføreren har også trukket fram at prisopplegget skjermer de som reiser ofte fra den største prisøkningen.