Se på de to bildene som skal være tatt på samme tidspunkt av en adressa.no-tipser i går morges. De viser at fem av seks parkeringsplasser utenfor Rimi Rosenborg er okkupert av gratisparkerende elbiler. Nå gjør ikke eierne av disse noe ulovlig, så lenge de ikke overskrider grensen på fem timer.

- Slår ikke positivt ut

Men for Rimi-kjøpmann Frode Johansen slår det ikke heldig ut.

- Det slår ikke positivt ut, nei. Veksten kunne vært bedre hvis det hadde vært kundene sine biler som hadde stått der. Det sier seg selv at man merker det at fem av seks plasser okkuperes av elbiler hele dagen, sier Johansen, som påpeker at han ikke har noe imot elbilenes inntog, og alt det positive det fører med seg for miljøet.

Les også: Vil bygge p-hus under Olav på Torvet

Regelendring

Han har snakket med flere butikkeiere, og forteller at gratisparkerende elbiler er en snakkis når de møtes. Foran flere butikker i Midtbyen er parkeringsplassene fylt opp av elbiler.

- Det er kanskje ikke verst for oss ettersom vi har mange studenter som kunder. Men vi har også kjørende kunder, og når disse hver eneste dag ser at plassene er okkupert av el-biler så kommer de ikke tilbake igjen, sier han.

- Hva mener du bør gjøres?

- Både jeg og andre kjøpmenn venter vel bare egentlig på at regelen blir endret, som det er forslag om på Fosen-ferja, sier han.

Avgift

Og det kan skje. Nå er i utgangspunktet elbilgodene fredet til 2017, eller til salget bikker 50.000 solgte biler i Norge. Men som adressa.no skrev i forrige uke innstiller fylkesrådmannen at elbilister allerede fra høsten av må betale for å ta ferja over fjorden.

Samtidig er Trondheim Parkering i gang med telling av elbiler i sentrum. Ikke for at det umiddelbart skal endre godene, men for å skaffe seg et best mulig bilde av antallet elbiler. Det vil også bli telling til høsten.

Viser det seg at elbilene overtar og skyver ut biler som betaler avgift, kan endring av makstid eller gebyr for elbiler bli aktualisert.

- Det er en konsekvens, men det er ikke vi som bestemmer eventuelle endringer. Vi skaffer oss et underlag som våre eiere, Trondheim kommune, kan få, sier Stein Løberg, direktør i Trondheim Parkering.

Han forteller at det fortsatt er god kapasitet for å parkere i sentrum, og mener det ikke er noe grunnlag i dag å si at inntektene til parkeringsselskapet har gått ned selv om elbilene i større grad inntar sentrum.

Rimi-kjøpmann forteller at gratisparkerende elbiler er en snakkis når han møter andre kjøpmenn. Foto: Adressa.no-tipser