Prototype-bilen ble avduket på NTNU onsdag ettermiddag. Foto: Fuel Fighter

I dag presenterte teamet bak NTNUs Fuel Fighter de to bilene som skal være med til Rotterdam og «Shell Eco-marathon» i mai. I år deltar studentene med to biler. For sjuende gang deltar de i den vanlige Urban concept-klassen, men nytt av året er deltakelsen i prototypeklassen.

Se hvordan man tenker bilen kan fungere i videovinduet over.

10 000 arbeidstimer

Å lage en helt ny bil er svært arbeidskrevende. Arbeidet startet i august, og siden den gang har teamet stått på både sent og tidlig.

- Totalt har vi nok brukt 10 000 timer på bilen, sier utviklingsingeniør Isak Nordal i DNV GL Guel Fighter. Bilen som i dag ble presentert utfordrer dagens teknologi for persontransport med tanke på energiforbruk. Det vektlegges at løsningene skal være enkle, og at de faktisk kan produseres.

- Bilen er laget med veldig lite vekt og med veldig god aerodynamikk. Bilen er formet som en dråpe og har tre hjul. Den er nesten utelukkende bygget i karbonfiber, forklarer Nordal.

- For en futuristisk fremtid

Totalt veier bilen rundt 30 killo, og den drives av en liten el-motor og hjelpes også av solcellepaneler. I den optimale farten, 30 km/t, bruker den omtrent like mye strøm som en lyspære. Selv om gjengen selger den inn som fremtidens Tesla vedgår Nordal at det nok vil ta litt tid før den blir trykket til forbrukernes bryst.

- Sjåføren ligger i bilen og det er ganske trangt, men i en futuristisk fremtid der alle har hver sin kapselbil kan det jo hende. Med en madrass i ryggen kan det kanskje bli behagelig nok, sier han.

Totalt deltar det over 200 andre lag i konkurransen, så det blir rift om topp-plasseringene. I prototypeklassen er NTNU-laget debutanter, og har følgelig ikke store forhåpninger om å vinne. I Urban concept-klassen kom laget på tredjeplass i fjor, og tror derfor det kan være mulig å hevde seg der.

- Det er gjort en del forbedringer på bilen fra i fjor, spesielt med tanke på elektronikken. Begge bilene har en del felles komponenter, så der ligger forbedringene i den gamle bilen.

Bruke minst mulig

I urban concept-klassen skal man lage et kjøretøy som ser ut som en vanlig bil med lavest mulig forbruk. I protoypeklassen er det færre regler, men der skal bilen kjøre en strekning på en gitt tid, med lavest mulig forbruk.

Teamet som skal forsvare NTNU, og Norges, ære, består av sju masterstudenter ved NTNU, og ti frivillige. Konkurransen går av stabelen i Rotterdam i Nederland 15.-18. mai.

Formet som en dråpe, og med et strømforbruk som en lyspære. Dette kan være fremtidens el-bil. Foto: DNV GL Fuel Fighter