Førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes ved Trøndelag statsadvokatembeder håper det kan tas en påtalemessig avgjørelse i løpet av kort tid.

Den dramatiske ulykken har krevd en omfattende etterforskning med avhør av mange involverte og vitner.

– Ett år kan synes som lang tid, og jeg kan forstå at det kan ha vært belastende for de mange involverte. Men ett år er likevel ikke ekstraordinært i en så omfattende sak. Det viktigste er at de faktiske forhold og det juridiske blir belyst ordentlig slik at avgjørelsen man treffer blir korrekt, sier Soknes.

Tilfeldig bilist omkom

De to omkomne var 37-årige Ingeborg Gundersen fra Brekken som befant seg tilfeldig under brua i bilen sin da den raste sammen, og den 53-årige Kjell Magnar Olsen fra Verdal i firmaet Master Solutions som arbeidet under brua. De to dødsfallene rystet lokalsamfunnene i Brekken og Verdal.

Straks etter ulykken ble det stilt spørsmål ved stillaset som skulle holde brua oppe under støping, og en granskingsrapport som hovedentrepenør Reinertsen AS laget, slo fast at midtstillaset hadde sviktet, og at det var dette som var årsaken til ulykken. Dette ble også bekreftet i en rapport fra eksperter ved NTNU.

Kort tid etter ulykken tok politiet ut siktelse mot verdalsfirmaet Master Solutions som hadde ansvaret for å sette opp stillaset.

Trafikkert vei

Også hovedentrepenør Reinertsen AS og Statens Vegvesen som byggherre er blitt etterforsket, men mot disse er det så langt ikke tatt ut noen siktelse. Det er opp til statsadvokaten å ta en eventuell påtalemessig avgjørelse.

Måten ulykken skjedde på og de tragiske konsekvensene, opprørte og rystet mennesker i hele Trøndelag. Da brua kollapset, falt den ned på en av de mest trafikkerte veiene i Trondheim. Haakon VII's gate trafikkeres av 17 000 kjøretøy daglig. Det ble erkjent at ulykken kunne ha fått et langt mer tragisk utfall dersom den hadde skjedd i rush-tiden en time senere. Mange bilister var bare sekunder fra at de kunne ha vært tilfeldige offer da brua raste sammen.

Store konsekvenser

Rent faglig fikk brukollapsen store konsekvenser for veianlegg her i landet. Statens Vegvesen la ned umiddelbart forbud mot biltrafikk under bruer som var under støping. Det ble også krevd nye beregninger av stillaser i bruprosjekter og at disse skulle gjennomgås på nytt.

Reinertsen brøt samarbeidet med Master Solutions – et firma som i løpet av kort tid gikk konkurs. Reinertsen AS fullførte senere bruoppdraget. Rotvollhaugen bru ble støpt i vinter, og har vært trafikkert i flere måneder.