Den siste tiden har det vært flere utfordringer på sosiale medier. På Facebook kan du finne flere arrangementer hvor du blant annet skal gjennomføre 30 treningsøkter før 1.april eller spise sunt en hel måned, for så å dokumentere det på Facebook.

- Enkelte har nok et behov for å dele sånt med offentligheten for å få anerkjennelse og et cyberspace-klapp på skuldra, sier bloggeren Hedda Ingeborgvik (21), som studerer PR og markedskommunikasjon ved BI i Trondheim.

Bruker unnskyldninger

Bloggeren Camilla Ellinor De Souza (18) er fra Trondheim, og har laget sin egen «30 day challenge», hvor hun delte det hun selv ønsket med leserne sine. Hun tror mange bloggere bruker unnskyldninger for å dele informasjon om seg selv.

- Noen kan skylde på at det er leserne som ønsker utfordringene, men jeg tror at de fleste bloggere gjør det fordi de selv vil, forteller hun.

De Souza har begynt med bikinifitness, og sikter mot konkurranse våren 2015. Hun innrømmer at hun liker å dokumentere treningsøktene på sosiale medier.

- Det er en del mennesker som liker å dele livene sine, fremgang og hvor flinke de kan være. Jeg synes det er kjempegøy når man får en melding eller en kommentar som sier at man motiverer andre til å gjøre det samme, sier hun.

Likevel synes hun ikke at alle utfordringer har like gode formål. Våren 2014 kunne du se flere videoer på Facebook av personer som utfordret hverandre til å bade i sjøen. Dersom man ikke gjorde det innen en viss tidsfrist, skulle vedkommende bli straffet med for eksempel å kjøpe en ølkasse til utfordreren.

- Jeg er ingen fan av de utfordringene hvor man må tenne på seg selv eller kvele hverandre til den ene svimer av og får et anfall, noe som faktisk finnes der ute. Det går en grense, sier De Souza.

Les bloggerens «30 day challenge» her.

Klapp på skuldra

Flere bloggere i Norge har de siste årene publisert innlegg på bloggen sin med blant annet «30 day challenge», hvor de i 30 dager deler noe om seg selv, for eksempel deres verste mareritt eller deres beste minne. Bloggeren Hedda Ingeborgvik mener folk slenger seg på utfordringstrenden for å imponere andre.

- Noen ønsker nok å inspirere andre til å få en lignende livsstil fordi det har fungert for dem, sier hun.

Ingeborgvik har selv skrevet et innlegg med «50 fun facts» om henne, og et innlegg med 50 spørsmål hun svarer på. Bloggeren har ikke slengt seg på utfordringstrenden fordi hun ikke ønsker å bruke et helt innlegg på ting hun ikke tror interesserer leserne.

- Halvparten av utfordringene er gørrkjedelige. Jeg har derimot skrevet et innlegg med «50 fun facts». Da henter jeg en mal fra internett, fjerner de uinteressante punktene og svarer så godt jeg kan, forteller hun.

Bloggeren tror lesere ønsker at de skal skrive slike innlegg for å høre deres meninger rundt temaer. Hun tror leserne ønsker å føle at de blir kjent med bloggeren på en annen måte.

- Dessuten er det jo lettleste innlegg med en humoristisk vri, forteller hun.

Les bloggerens «50 questions» her.

Et popularitetspress

Professor ved Psykologisk institutt, Ingunn Hagen, tror spesielt ungdommen blir med på utfordringene fordi det er artig, men også fordi de føler seg presset til det.

- Det er jo noe med disse utfordringene som gjør at mange kanskje må strekke seg litt lenger enn det de ellers gjør. Da kan man føle at det blir en konkurranse om å prestere best og å være mest vellykket. Og dess mer vellykket du føler deg, desto enklere blir det å være med på slike utfordringer, sier hun.

Hagen tror mange ønsker å bli akseptert av andre, spesielt av jevnaldrende. Hun tror ikke alle er like komfortable med å legge ut bilder av seg selv.

- Ungdom er ofte usikker på seg selv, samtidig som man vil bli en del av gjengen og bli akseptert av alle. Mange vil være den personen folk henvender seg til. Det er jo et popularitetspress blant ungdommer. Det er ofte om å gjøre å få mest likes, forteller hun.

-Tror du ungdom sliter med å si nei til å delta på slike utfordringer?

- Det spørs hvem som utfordrer deg. Blir man utfordret på et synlig medie av for eksempel venner eller noen eldre på Facebook, så tror jeg mange føler de må komme med en god unnskyldning. Spesielt hvis mange kan se at du blir utfordret, forteller professoren.