Tidligere denne uka ble det kjent at verneombudene i Nettbuss, Trønderbilene, Boreal og Tide vil aksjonere dersom busstoppet for distriktsbussene blir værende i Dronningens gate og Munkegata.

Se video av den kaotiske hverdagen i sentrumsterminalen.

De ønsker å flytte stoppestedet for distriktsbussene til nederst i Prinsens gate. Dersom denne omleggingen ikke blir iverksatt innen onsdag klokka 12 vil verneombudene stanse all kjøring inn i dette området fra samme tidspunkt.

- Vi kan ikke risikere å kjøre på noen. Vi sitter daglig med en ekkel følelse når vi skal inn i sentrumsterminalen, sier Harald Sehmn, hovedverneombud ved Nettbuss Midt-Norge, mens han manøvrerer bussen i Midtbyen.

Befaring i januar

Et annet prioritert tiltak er å få vekk biltrafikken fra Prinsenkrysset. Det var etter at Torvet i Midtbyen ble stengt for busstrafikk at problemene hopet seg opp.

8. januar var det en befaring med alle de involverte partene. I et referat ble det skrevet opp flere tiltak som man mente var nødvendig for en sikker trafikkavvikling i Prinsens gate, Dronningens gate og Munkegata.

Ingen av endringene eller tiltakene er gjort ifølge Sehm. Verneombudene valgte dermed å bruke sin rett til å stanse trafikken. De frykter at det snart skal skje en alvorlig ulykke.

Det er også en rekke andre tiltak som står på hastelista til verneombudene (se faktaboks).

Ingen tiltak ennå

Plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB forteller at de har sendt ut informasjon til operatørselskapene om hva som er gjort i saken etter at befaring ble utført. Han forteller at det er gjort utredningsarbeid for fjerning av ståtid for rute 36 og 66.

- Det har ikke blitt utført fysiske tiltak siden befaringen i januar. Flere av tiltakene krever gjennomgang og vurdering for å finne beste løsning. Videre vil flere av tiltakene kreve finansiering og som må prioriteres i forhold til andre påtrengende forbedringstiltak innenfor kollektiv- eller trafikksikkerhetsområdet. Det har vært en ny gjennomgang av kravlisten i dag, sier han.

Onsdag inviterte AtB alle operatørselskap med deres verneombud, Statens vegvesen, Trondheim Kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune til en gjennomgang av befaringsrapporten og kravet fra hovedverneombudet. Målet var å bli enige om en løsning.

- Møtet konkluderte med at det måtte foreligge mer konkrete løsninger for at man kunne heve stansingsvedtaket. Det er planlagt et nytt møte tirsdag som vil presentere konkrete alternativer utarbeidet av aktørene i fellesskap, sier Storrønning.

220 busser i rushen

Storrønning understreker at trafikksikkerheten i Prinsenkrysset har vært et viktig tema i prosjektet, men at det er Trondheim kommune og Statens vegvesen som har ansvar for at trafikksikkerheten både for gående og kjørende blir ivaretatt gjennom lysregulering og tilpasninger.

På en travel dag er det rundt 12 000 påstigende passasjerer som vil bruke knutepunktet i Prinsens gate. Over 120 busser kjører i snitt gjennom krysset per time på dagtid. Og i overkant av 220 busser passerer Prinsenkrysset i morgenrushet mellom klokka 07.00 og 08.00.

- Vi har stor forståelse for at bussjåførene synes det er ubehagelig. Vi kan ikke annet enn å anmode om at de som ferdes i krysset forholder seg til trafikkbildet, følger lysreguleringene og holder god avstand til bussene når de står på holdeplassene. Det er viktig at ventende kunder ikke går for langt ut mot kjørebanen når bussene kommer kjørende, men venter med å gå ut til bussen har stoppet, mener Storrønning.

LES KOMMENTAREN: - Dropp bussen, kjør bil

Krisemøte tirsdag

Når det gjelder minstekravet om å få flyttet distriktsstoppet, så mener AtB at det ikke er mulig å gjennomføre på så kort tid.

- En slik omlegging krever en god del endringer både opp mot busselskapene og ikke minst med tanke på informasjon mot kundene. Det vil tirsdag bli gjennomført et nytt møte med operatørselskapene og hovedverneombudene og vi håper at man kan drøfte også andre alternativer, sier Storrønning.

- Ble det gjort noen analyse om det var plass til så mange busser samtidig i sentrumsterminalen?

- Ja. I all hovedsak er ombyggingen av sentrumsterminalen en forflytning av holdeplassene «Torvet» i Kongens gate til Prinsens gate. Utfordringer oppsto ettersom Torvet ble stengt og alle busser må gjennom Dronningens gate i dagens løsning. Samtidig har Trondheim hatt en passasjervekst på drøyt 30 prosent siden 2010 og busstettheten har økt tilsvarende.

- Svært uheldig med stans

-  Hva gjøres fremover for å unngå at det blir en stopp i busstilbudet?

- Vi håper at vi gjennom en dialog oppnår enighet som sikrer at busstrafikken går også onsdag 12. mars. Det er over 100 000 reisende i Trondheim på en hverdag og det vil være svært uheldig om det blir stans.

- Er det fortsatt fare for at alle bussene stopper å gå?

- Slik AtB oppfatter kravet vil man ikke kjøre inn i området Dronningens gate – Munkegata med mindre regionbussene flyttes. Flere selskapene har i onsdagens møte bekreftet at de vil kjøre, men at den aktuelle strekningen Munkegata – Dronningens gate ikke blir betjent. Det finnes flere alternativer og vi har tro på at gjennomgangen av disse på tirsdag vil bidra til en løsning på denne uheldige situasjonen, sier Storrønning optimistisk.