I 2012 havnet Lade skole i Trondheim på toppen av en nasjonal oversikt over tiendeklassinger som følte seg mobbet.

Dette vekket forbauselse hos skoleledelsen, og de gikk derfor i gang med å undersøke hva som kunne være årsaken.

Kort tid etter gikk rektor Bente Moholt ut og slo fast at det skyldtes tullesvar fra elever på 10. trinn.

- Tidligere elever har stått frem og sagt at de ville tulle med læreren, og ikke sett at det kunne få andre konsekvenser

Nå føler skoleledelsen at de igjen blir hengt ut som en mobbeskole, basert på feilaktige tall.

- Vi har tatt mobbing på ytterste alvor og jobber steinhardt for et positivt læringsmiljø. Jeg er sikker på at vi ikke har mer mobbing enn på andre skoler. Det viser undersøkelser som er gjort, både før og etter, det som skjedde i 2012, sier Moholt til adressa.no i dag.

- Ikke en mobbeskole

Utspillet kommer etter Aftenbladet publiserte listen der Utdanningsdirektoratet har blinket ut rundt 250 skoler i Norge som har hatt høye mobbetall over flere år. Lade skole er en av disse ifølge listen.

Det er de årlige elevundersøkelsene fra 7. og 10. trinn som blir lagt til grunn for oversikten. I årets mobbeliste ble det brukt resultater fra to treårsperioder, fra 2007 til og med 2012.

Rektor Bente Moholt får støtte fra kommunen i sitt utspill om at skolen havner ufortjent høyt på listene.

- Grunnen til at Lade er på listen, er at det var voldsomme tall fra 10. trinnet det ene halvåret. Flere av elevene på trinnet sa at de var mobbet av en lærer. Da dette ble undersøkt kom det frem at det var en litt spøkefull kampanje fra noen elever på tiendetrinn, som dessverre misbrukte muligheten og tullesvarte. Det er en risiko med slike undersøkelser, sier Erlend Moen, rådgiver for skoleutvikling i Trondheim kommune.

- Det betyr ikke nødvendigvis at alt var supert på 10.-trinnet på Lade, men at tallene fra elevundersøkelsen i 2012 ikke kan brukes. Derfor blir det veldig feil at Lade fremdeles er på listen i dag, legger han til.

Systematisk arbeid mot mobbing

I 2007 startet Trondheim kommune et langsiktig arbeid for å forebygge og slå hardt ned på mobbing.

- Min oppfatning er at det har vært en sterk kompetanseøkning på skolene i Trondheim. Det har vært en bedring i systemene mot mobbing på skolene og da vi hadde nasjonalt tilsyn kom kommunen veldig godt ut. Vi ser likevel at vi i Trondheim, som på andre plasser, har alvorlig mobbing som vi er nødt til å ta tak i. Det er absolutt ikke sånn at alle elever har det bra, mener Moen.

Han jobber i rådmannens fagstab og har i mange år vært ansatt i skoleteamet på Dagskolen. En gruppe som har ansvar for forebyggende arbeid mot mobbing og veiledning av trønderskolene i de mest alvorlige mobbetilfellene.

- Det neste skrittet for oss er å legge mer fokus på de aller yngste. Vi jobber med å få på plass systemer for barnehagebarn og for overgangen derfra til skole. Vi ser at mye starter i ung alder og vi ser at det gir god effekt når vi begynner tidlig, sier rådgiveren.

Erlend Moen er rådgiver for skoleutvikling i Trondheim kommune og mener at det blir upresist å måle mobbing basert på elevundersøkelsene. Foto: Kim Nygård