Statens vegvesen utarbeider et nytt alternativ for hvordan Innherredsveien skal bli, etter vedtak fra formannskapet i Trondheim kommune. Innherredsveien vil, ifølge vedtaket, få fire kjørefelt.
Tanken er å legge til rette for en fremtidig midtstilt busstrasé der bussene får egne holdeplasser som de slipper å svinge innom. Utredningen til Statens vegvesen viser at fotgjengere må krysse ett eller tre kjørefelt for å komme til bussholdeplassen, som ligger midt i veibanen.
Rydder traseen for superbuss
Smalere fortau
Noen steder blir fortauene blir smalere enn de er i dag for å få plass til de nye kjørefeltene. På det smaleste, ved Kunstakademiet i Trondheim, blir fortauet 1,2 meter bredt.
- Minimumsbredden på fortau bør egentlig være 2,5 meter. Det blir vanskelig å passere med to barnevogner i bredden og det er utfordringer med vintervedlikehold når fortauene er for smale, sier planprosjektleder Randi Trøan i Statenes vegvesen.
Syklister må finne andre ruter å sykle enn Innherredsveien.
- Det er ikke plass til sykler langs kollektivfeltene. Syklistene må derfor sykle om Bakkegata og Kirkegata i stedet, forteller Trøan.
Det blir plass til syklister østover fra Rosendal. Andre kjøretøy som motorsykler, elbiler og drosjer kan heller ikke kjøre i de midtstilte kollektivfeltene.
- Det blir verre forhold for syklistene
Må krysse kjørefeltene
Bussholdeplassene blir liggende midt i gata og får lehus, som den nye holdeplassen i Prinsenkrysset.
- Vi er skeptisk til at folk må krysse kjørefeltene for å komme til bussholdeplassen, sier Trøan.
Holdeplassen ved Bakke bru på vei ut av byen blir flyttet til Innherredsveien 15-19. Holdeplassen ved Solsiden blir liggende på samme sted som i dag, men midt i gata. Lyskrysset i Mellomveien vil ha egne faser, slik at bussene kan skifte kjørefelt. Fra Mellomveien og ut av byen vil bussfeltene igjen ligge til høyre.
Statens vegvesen forsetter å utrede dette alternativet for Innherredsveien. De har ennå ikke beregnet kostnader for prosjektet.
Trafikkberegningene av alle alternativene viser at forskjellene i kjøretid for bussene er marginal. Bussene får litt kortere reisetid enn i dag, og tilnærmet lik kjøretid i alle alternativene.
Er dette busspassasjerenes våte drøm?
Folkemøte
I formannskapet i slutten av juni la Statens vegvesen frem to alternativer for hvordan Innherredsveien skal bli. De vedtok da at et tredje alternativ må utarbeides. Vedtaket i formannskapet var kontroversielt fordi det brøt med rådene fra Statens vegvesen, politiet og Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Onsdag var det folkemøte på Lademoen om planene. Flere personer som var til stede på møtet var kritisk til planene.