–Trøndere har blitt ekstremt merkebevisst, særlig når det kommer til sko og vesker. Det spiller ingen rolle hva det koster, så lenge folk får den vesken eller skoene de vil ha. Studenter spiser heller nudler for å få råd, og jeg er bombesikker på at dette skyldes sosiale medier, sier Ingrid Brun ved Høyer i Trondheim.

Enorm utvikling

Tendensen Brun gjengir er tilsynelatende en dekkende beskrivelse av dagens situasjon. Ifølge en ny rapport fra SSB brukte nordmenn 40 milliarder på klær og sko i 2012, og skal man tro Trondheims merkebutikker er ikke forbruket på vei ned - heller tvert i mot. De forteller om et luksussegment som har økt veldig i norsk skala.

– Vi har drevet i bransjen i 30 år, og har sett en helt enorm utvikling, spesielt de siste årene. Da vi startet å selge Marc Jacobs for åtte år siden, kviet mange seg for å handle en veske til 3500. Nå, derimot, er det nesten for billig, sier Cecilie Klein Reinertsen, daglig leder for Bogart Cosmo.

LES MER: Kjøper du mer enn andre?

Stadig yngre kunder

Selv om både Høyer, Carma og Bogart Cosmo forteller at gjennomsnittskunden er rundt 35, mener de alle at kundegruppen blir stadig yngre.

– Studenter har blitt veldig bevisst på merkevalg, det er helt klart. Yngre damer og tenåringer har bestemt seg på forhånd, og har gjerne et bilde på mobilen. De vet akkurat hva de vil ha, forteller Brun om Høyers kundegruppe.

Hun får støtte fra daglig leder hos Bogart Cosmo.

– Vi har så absolutt hatt en oppsving i yngre kunder. De yngre handler hyppigere og legger igjen mindre beløp, og det har vært en veldig pågang, sier Klein Reinertsen.

Sosiale medier skaper storm

De som jobber i bransjen er ikke i tvil om at sosiale medier har mye av skylden. Gjennom «Dagens outfit», Instagram-oppdateringer og moteblogger har det blitt lettere enn noensinne å holde seg oppdatert på hva som skjer i moteverdenen. Og trøndere følger nøye med, skal en tro Hilde Wedø hos Carma.

– Har en norsk blogger kjøpt seg en veske eller fronter et plagg, merker vi at det blir en storm én gang. Da Tone Damli ble sett i en grønn Kenzo-genser, ble det ventelister på én dag. Det samme skjer med Holzweilerskjerfene som vi nettopp har fått i butikk, og som «Hippie hippie milkshake» postet i et antrekk på bloggen. Selv om det er midt på sommeren skal alle sammen ha ullskjerf, forteller Wedø.

LES MER: 3000 sto i kø for nattshopping

KRONIKK: Vil kjøpesenteret dø?

- Økningen har vært helt syk

Men det er ikke kun andre bloggere som fører til trafikk. Også oppdateringer fra butikkene selv har blitt viktig for å generere salg. Hos Bogart Cosmo har de sett seg nødt til å ansette en fulltidsblogger.

Som Klein Reinertsen sier:

– At sosiale medier spiller inn på økningen, det er helt sikkert. Det sosiale medier-kjøret må vi bare henge med på.

Hun får støtte fra Wedø, som forteller at også Carma bruker sosiale medier flittig.

– Sosiale medier har alt å si, det har blitt et utstillingsvindu for butikken. Henger du ikke med her, tror jeg du like gjerne kan pakke sammen, mener Wedø.

Hun forteller videre at i tillegg til en konto på Facebook og Instagram, driver de også blogg. Carma-bloggen, som oppdateres med nyheter og antrekk, har mellom 25-30 000 lesere i uken.

– Gjennom bloggen når vi kunder også utenfor Trondheim, og etter stor etterspørsel bestemte vi oss for å starte nettbutikk. Vi har kommet på et så høyt salgsnivå i butikk at det er vanskelig å toppe det, men økningen på nett har vært helt syk. Jeg vet ikke når det vil stoppe, sier Wedø.